IMFUFA Institutseminarer - forår 2005
17.02 Ken Haste Andersen (Danmarks Fiskeriundersøgelser)
Optimale livshistorie strategier for fisk
Hvornår bliver en fisk gydemoden? Dette er en væsentligt brik
at få på plads for at kunne beskrive en arts populationsdynamik.
Gydemodenheden er bestemt af en kombination af evolution og miljø.
Detaljerne i denne proces er komplicerede, men en nærliggende approximation
er at antage gydemodenheden sker hvor det er mest optimalt for artens
'fitness'. Denne er styret af de betingelser som arten lever under, dvs.
tilgængelighed af føde (mindre fisk) og prædation af
større fisk. Via en simpel model der indrager væsentlige
aspekter af det marine økosystems struktur vil jeg vise hvorledes
man kan forstå de mekanismer der styrer ikke blot hvornår
en fisk bliver gydemoden, men også hvilken størrelse afkom
der er optimalt.
24.02 Bjørn Grøn (Undervisningsministeriet)
Matematik i gymnasiet efter reformen
Under præsentationen af de nye læreplaner og undervisningsvejledninger
til matematik i det almene gymnasium vil følgende blive diskuteret:
- Styrkelse af naturvidenskab? - Hvad menes og hvordan skal det ske
- Samarbejde i studieretningerne?- Med hvilke fag og kan matematiklærere
det?
- Samarbejdet i almen studieforberedelse? - Hvad er meningen og hvad kan
matematiks rolle være?
- Sammenhængen mellem de faglige mål og de matematiske kompetencer?
- Hvilke ændringer sker der i kernestoffet?
- Hvorfor er undervisningens tilrettelæggelse fyldigt omtalt i læreplanen
og ikke alene i vejledningen?
- Eksperimenterende tilgang og deduktive forløb
- Projektarbejde i gymnasiet? - Hvad forestiller man sig?
- Mundtlig og skriftlig eksamen efter reformen
03.03 Helene Sørensen (Institut for Curriculumforskning,
DPU)
Om naturfagene i PISA 2003 - hvad siger undersøgelsen noget
om og hvad dur den ikke til.:
Jeg har sammen med Annemarie Møller Andersen (ligeledes DPU) været
medarbejder i den danske PISA-undersøgelse vedr. naturfag. I foredraget
vil jeg fortælle om "framework'et" for PISA-undersøgelserne
i "science", og ud fra frigivne eksempler på opgaver vil
jeg illustrere hvordan besvarelserne bedømmes. Desuden vil jeg
præsentere figurer med PISA-resultaterne og specielt lægge
vægt på forskelle i pigers og drenges besvarelser.
10.03 Vagn Lundsgaard Hansen (Institut for Matematik, DTU)
MATEMATIKKENS DUALE NATUR - symbiosen mellem konkrete og abstrakte
aspekter af matematikken
Matematikkens vitalitet afhænger af en inspireret symbiose mellem
den matematiske beskrivelse af konkrete fænomener fra den virkelige
verden og udviklingen af abstrakte matematiske ideer til at forklare og
forstå dem. Matematisk modellering er en hovedkomponent i symbiosen
mellem konkrete og abstrakte aspekter af matematikken, men det stikker
dybere end dette. Det er snarere som en yin-yang forbindelse, hvor ingen
af de to aspekter kan trives uden det andet. Undervisning i matematik
bør derfor indeholde såvel konkrete som abstrakte aspekter
lige fra begyndelsen af uddannelsessystemet. At lykkes med dette er en
konstant udfordring til matematikundervisere på alle niveauer fra
folkeskole til universitet. I foredraget vil disse synspunkter blive nærmere
diskuteret sammen med ideer til fremstilling af udvalgte elementer af
den matematiske tankeverden.
17.03 Bent Sørensen (IMFUFA, RUC)
Kvantemekanisk beskrivelse af overfladeprocesser i brændselsceller
Den klassisk-kemiske beskrivelse af hvordan brint og ilt i en brændselscelle
forener sig til vand og elektrisk energi i et ydre kredsløb baserer
sig på ion-teori og redegør ikke for den nødvendige
tilstedeværelse af en katalysator-overflade. Først hen mod
slutningen af 1990erne er dissocieringen af brint- og iltmolekyler over
en metaloverflade beskrevet kvantemekanisk, og forsøg på
med kvantekemiske metoder at følge den samlede proces frem til
dannelsen af en elektrisk strøm og vandmolekyler der kan forlade
katalysator-overfladen er først påbegyndt i 2004, og i første
omgang med det nedslående resultat at processen teoretisk set slet
ikke syntes at kunne forløbe spontant. Seminaret beskriver de omhandlede
kvanteberegninger og tilføjer den afgørende brik, som i
december 2004 førte til en konsistent forståelse af hele
processforløbet i en brændselscelle.
24.03 Intet seminar (påske)
31.03 Peter Ditlevsen (Geofysisk Afdeling, NBI)
Navier-Stokes ligning i aktion: Fra tsunamier til det kaotiske vejr.
Væskestrømninger og bølger i oceanerne og atmosfæren
styres af de grundlæggende fysiske ligninger. Afhængigt af
hvilke led i ligningerne, som er væsentlige i en given fysisk situation
beskrives en hel række af fysiske fænomener fra havets overfladebølger
og tsunamier til turbulent bevægelse og cykloner. Fysikken bag tsunamiers
bevægelse er velforstået og de er relativt nemme at beregne.
I modsætning til dette er den turbulente og kaotiske bevægelse
som dominerer atmosfæren karakteriseret ved høje Reynoldstal.
Beskrivelsen af dette er langt vanskeligere. Her støder vi ind
i en fundamental tidshorisont for forudsigelighed. Udover denne horisont
må fænomener som klima og fuldt udviklet turbulens beskrives
statistisk.
07.04 Henrik Busch (Institut for curriculumforskning, DPU)
Unges holdninger til og interesse for Naturvidenskab, teknologi og
naturfag -Resultater fra den danske ROSE-undersøgelse.
ROSE er et akronym for Relevance Of Science Education og betegner
et internationalt forskningsprojekt iværksat i 2002. Undersøgelsen
handler overordnet om at få indblik i, hvilke områder inden
for naturvidenskaben og naturfagene i grundskolen eleverne omfatter som
relevante i forhold til deres hverdagsliv, og den verden de lever i. Der
deltager omkring 40 lande i undersøgelsen, som på flere måder
kan ses som et modspil og supplement til PISA-undersøgelserne (om
end i et helt andet regi). I oplægget præsenteres en række
resultater fra undersøgelsen med fokus på de danske elever.
14.04 Den 17. RUC-Modeldag (Heldagsseminar fra kl. 9.00 - 16.00)
Induktion versus Deduktion - Om brug af matematiske modeller som søgemaskine
/ tankeregulator i fysik og stokastik.
09:15 |
Peder Voetmann Christiansen (IMFUFA,
RUC)
Induktivt-deduktivt modelarbejde i fysik |
|
|
10:45 |
Holger Bech Nielsen (Niels Bohr
Institut, København)
Mit syn på matematiske modellers brug i fysik (arbejdstitel)
|
|
|
13:00 |
Jørgen Hoffmann-Jørgensen
(Institut for Matematiske Fag, Aarhus)
Om brugen og interpretationen af sandsynlighedsteoretiske modeller |
|
|
14:30 |
Svend Kreiner (Biostatistisk Afdeling, Institut
for Folkesundhedsvidenskab, København)
Statistisk problemløsning:
modelsnedkeri og/eller data-mining? |
|
|
Hele dagens program kan ses på http://mmf.ruc.dk/SEMINAR/program17.htm.
21.04 Tomas Bohr (Institut for Fysik, DTU)
Singulære strukturer og symmetribrud i strømninger med
fri overflade
Vi tænker normalt på væsker som bløde og
afrundede og - i modsætning til krystaller - helt uden skarpe hjørner.
Men strømmende væsker kan forbavsende nok danne skarpe kanter,
hjørner og spidser og spontant bryde den eksperimentelle opstillings
symmetri - selv i stationære tilstande. Forståelsen af sådanne
tilstande er i øjeblikket i rivende udvikling, og der gøres
hele tiden forbavsende nye opdagelser på dette "klassiske"
område, hvor pionererne var folk som Savart, Stokes, Rayleigh, Prandtl
og Taylor. I foredraget vil vi diskutere nogle mekanismer, der kan give
anledning til sådanne fænomener og vise, hvor de videnskabelige
udfordringer ligger. Eksempler fra ulineære bølger, hydrauliske
spring, sandriller- og klitter, roterende strømninger samt dråbedynamik.
**************AFLYST*********************'
28.04 Bent Fuglede (Institut for Matematiske fag, KU)
Skruelinier og spiraler i Hilbertrum
I sammenhæng med I. J. Schoenberg's karakterisering fra 1938 af
de metriske rum som kan indlejres i et Hilbertrum, har Kolmogorov i 1940
og (uafhængigt heraf) von Neumann og Schoenberg i 1941 studeret
de såkaldte skruelinier i Hilbertrum og deres spektralfremstilling.
Foranlediget af et spørgsmål af F. Topsøe i foråret
2003 med baggrund i informationsteori har forfatteren undersøgt
en beslægtet klasse af såkaldte (logaritmiske) spiraler i
Hilbertrum, og bestemt deres spektralfremstilling. I foredraget gives
en oversigt over disse emner, og anvendelsen på Topsøe's
problem beskrives.
*************AFLYST***********************
05.05 Intet seminar (Kristi Himmelfartsdag)
12.05 Peter C. Kjærgaard (Afdelingen for Idéhistorie,
Århus Universitet)
Wittgenstein og videnskaberne
Ludwig Wittgenstein er bedst kendt som filosof og forfatter til "Tractatus"
og "Filosofiske undersøgelser". Det er mindre kendt,
at han oprindeligt var uddannet som ingeniør indenfor flyteknik
med en lovende karriere foran sig og en solid interesse for matematik
og naturvidenskabelige emner, der prægede hans liv og tænkning
på helt afgørende vis. Dette foredrag handler om ingeniøren,
der blev filosof - og hans forhold til matematik og naturvidenskab.
19.05 Torben Braüner (Datalogi, RUC)
Modal logik fra oldtiden til det 21. århundrede
Modal-logiske argumenter kan via middelalderens logikere spores helt
tilbage til oldtiden, bl.a. til Aristoteles' skrifter. Det var dog først
i 1950'erne og 1960'erne, modal logikken blev fuldt ud formaliseret, herunder
blev givet den nu alment accepterede Kripke-semantik. Målet var
da at kunne formalisere filosofiske argumenter som involverede f.eks.
begreberne tid, nødvendighed og viden. I løbet af 1980'erne
og 1990'erne fik modal logikken et bredere sigte, nemlig at være
et generelt sprog til at ræsonnere om relationelle strukturer -
et alternativ til standard første-ordens og højere-ordens
logik.
Datalogien leverer mange eksempler på sådanne relationelle
strukturer, f.eks. træ-strukturer, men også matematikkens
naturlige og reelle tal er to prominente eksempler. Standard modal logik
har svagere udtrykskraft end første-ordens logik, men er i modsætning
til første-ordens logik afgørlig. I den nyeste forskning
spiller modal logik - og udvidelser heraf - faktisk en betydelig rolle
i udforskningen af grænseområdet mellem det afgørlige
og det uafgørlige. Såkaldt hybrid logik er et eksempel på
en sådan udvidet logik fra foredragsholderens eget forskningsområde.
Se i den forbindelse HyLoMOL-projektets hjemmeside hylomol.ruc.dk
Seminarerne afholdes (hvor andet ikke er oplyst) i bygn 27.1, lokale
I og varer fra kl. 13.00 til kl. 15.00.
Med venlig hilsen
Carsten Lunde Petersen
Seneste revision: 27-01-05
|