Foråret 2001
Efteråret 2000
Foråret 2000
Efteråret 1999
Efteråret 2001
IMFUFA institutseminarer
20.09 Jessica Carter (Inst. f. matematik og datalogi, SDU)
Matematikkens ontologi belyst ud fra et historisk eksempel: K-teori
Matematikkens ontologi vedrører spørgsmål om eksistens
af matematiske begreber, et "hot" emne inden for forskning i
matematikkens filosofi. I oplægget gennemgås nogle af synspunkterne
i debatten. Da synspunkter vedrørende matematikkens filosofi bør
afspejle matematikkens praksis, har jeg valgt at studere ét område
af matematikken, nemlig K-teori. Formålet er at belyse hvordan og
hvorfor ny begreber indføres i matematikken. Talen præsenterer
dette arbejde og diskuterer, hvordan det kan bruges i den filosofiske
diskussion.
27.09 Carsten Thomsen (Rigshospitalet)
Magnetisk resonans i medicinske anvendelser
Billeddannelse og magnetisk resonans-spektroskopi (MR) er i dag veletablerede
i dansk hospitalsvæsen med en kraftig stigning i udbredelsen af
MR, samt i antallet af undersøgelser. På Rigshospitalet er
vi fra 1997 til 2000 steget fra 2970 til 4940 patientkontakter per år.
MR-udviklingen har været præget af et frugtbart samarbejde
mellem læger, ingeniører og fysikere. Det har vist sig, at
en meget stor del af de klassiske MR-teknikker også kan udnyttes
til optimering af billeddannelse. Foredraget vil præsentere MR-skannerens
teknik, fysikken bag MR-billeddannelse, samt et udpluk af de nye billeddannende
teknikker, der baserer sig på velkendte MR-eksperimenter.
04.10 Mogens Esrom Larsen (Inst. f. matematiske fag, KU)
Go-spillets rolle for opfindelsen af sureelle tal
Da John H. Conway skrev sin berømte bog, "On Numbers And Games"
i 1976 var den et resultat af de foregående års forsøg
på at analysere spillet Go i Cambridge sammen med blandt andre den
engelske mesterspiller John Dianmond. Conways model for spil er studeret
indgående siden, og med Elwin R. Berlekamps indsats i det seneste
årti er det lykkedes at slå professionelle spilleres intuitive
slutspilsstrategi med en analyse, der benytter modellen. I foredraget
fortæller jeg uddrag af denne historie.
11.10 Heldagsseminar kl. 9.30-16.00 (lokale II)
Om samspillet mellem forskere og lærere i forsknings- og udviklingsprojekter:
Konstruktivt samarbejde eller modstridende dagsordener?
Det 14. Heldagsseminar om fagdidaktik/uddannelsesforskning især
i relation til matematik og fysik. Programmet
kan rekvireres ved henvendelse til sekretær Karina Larsen (tlf:
46 74 22 63; e-mail: kl@ruc.dk) Det kan også læses på
IMFUFA's hjemmeside (http://mmf.ruc.dk).
18.10 Intet seminar (Efterårsferie)
25.10 Jens Als-Nielsen (Niels Bohr Instituttet, KU)
Synkrotron-røntgenstråling: Et værktøj i
stadig udvikling inden for fysik, kemi, materialevidenskab, molekylær
biologi etc.
Siden opdagelsen af Røntgen-stråler for ca. 100 år
siden har man benyttet dem til at studere materiens struktur på
den atomare skala, hvorved der fx kan besvares spørgsmål
vedrørende krystalstruktur eller molekylstruktur helt op til virus-partiklers
struktur. Elektron-synkrotron acceleratorer giver mange størrelsesordner
større intensitet af de producerede Røntgen-stråler
(fra lagerringe) end de klassiske kilder baseret på Røntgenrør.
Disse acceleratorer, der er udviklet inden for de seneste 20 år,
har udvidet anvendelsesområdet enormt for Røntgenstråler
i videnskabelige sammenhænge. Talen gennemgår principperne
for synkrotron-stråling og giver eksempler på anvendelser.
1.11 Thomas Døssing (Niels Bohr Instituttet, KU)
Kernestoffets faser
Kernestof er det stof, som atomkerner er lavet af. I en kold, stabil atomkerne
er kernestoffet en kvantevæske, bestående af protoner og neutroner,
som konstant udveksler pioner, rho-mesoner og omega-mesoner. Derved bestemmes
ligevægtstætheden og hvor stor energi, der kræves for
at fortynde eller sammentrykke kernestoffet. Ved opvarmning eller sammentrykning
går kernestoffet over til andre faser: multifragmenteret stof, hadron-gas,
kvark-gluon plasma. Seminaret vil give et fugleperspektiv på de
forskellige faser, og fortælle hvordan vi i acceleratorer kan opvarme
og/eller sammentrykke kernestoffet, så det bringes over i faser,
der eksisterede i det tidlige univers, i supernova-eksplosioner, eller
i neutronstjerner.
08.11 Niels Keiding (Biostatistisk afdeling, Panum Instituttet,
KU)
Alders-periode-kohorte-modellering i 1870erne
Matematisk modellering af dødelighedens afhængighed af alder,
fødselsår ('kohorte') og dødsår ('periode')
udviklede sig dramatisk i perioden 1868-80, navnlig i den tysksprogede
videnskabelige litteratur. De grafiske fremstillinger og differentialligningsmodeller
er blandt vore dages vigtigste praktiske hjælpemidler på feltet.
De blev udviklet i en teoretisk frigørelsesproces (nøgleord:
MATEMATISK statistik) fra de snærende daglige krav i statistikproduktionen.
Anvendelsen af sandsynlighedsteori var endnu i sin vorden og egentlige
statistiske modeller knapt undfanget.
15.11 Tomas Højgaard Jensen og Mogens Niss (IMFUFA)
Om udviklingsprojektet: Kompetencer Og Matematiklæring (KOM)
KOM-projektet drejer sig om at bidrage til udvikling af matematikundervisningen
i Danmark på alle niveauer. Omdrejningspunktet er en kompetencebeskrivelse
som det styrende for undervisningen (se imfufa.ruc.dk/kom). Her vil vi
fremlægge hovedlinjerne og lægge op til en diskussion af,
hvilke muligheder og forhindringer der er for, at et projekt som dette
bliver mere end et skrivebordsprojekt.
22.11 Ole Winther (Ingeniøruddannelsernes Pædagogiske
Netværk)
Projektarbejde i ingeniøruddannelserne: erfaringer og problemer.
Ingeniøruddannelserne - især ingeniørhøjskolerne
- har i høj grad taget ved lære af universiteternes udvikling
i projektorganisatorisk retning. De første organiserede forsøg
startede i 1976 - 4 år efter RUC og 2 år efter AUC. Ingeniøruddannelserne
lagde sig tæt op af Ålborgs model, dog uden nogensinde at
tage ideen om basisåret op. I dag indeholder mange ingeniøruddannelser
mellem 30 og 50 % projektorganisering. Udviklingen har varet pragmatisk,
men ikke desto mindre er der et stort element af Wagenschein's eksemplaritet
som et fælles grundlag. IPN - Ingeniøruddannelsernes Pædagogiske
Netværk - har gennem de sidste 5 år arbejdet på at kvalificere
udviklingen - med blandet held. "Problem Based Learning" er
en anden udvikling, der tilsyneladende har succes i fx Sverige og Holland.
Hvad er det der giver disse forskellige udviklinger? Og hvor går
VI hen fra nu af?
29.11 Trine Gandsager (Experimentarium)
Matematik og fysik - universitetets guldbarrer?
Matematik og fysik er som Toms chokoladebarrer. Udkonkurreret af sin egen
selvhøjtidelighed og arrogance! Okay, indrømmet - det er
et lidt vel provokerende udsagn. På den anden side ér der
måske noget om snakken. De hårde naturvidenskaber har længe
haft rekrutteringsproblemer. "Hvorfor?", spørger matematikerne
og fysikerne undrende hinanden, "Gør noget!", beordrer
politikerne med bekymring i stemmen. Og alle kaster vi et opgivende blik
på de dovne unge mennesker - problemets store syndere. Mit bud er
at vi skal se et helt andet sted hen. Og inspirationen skal vi hente i
den kommunikationsfaglige verden. Hvad den inspiration går ud på,
og hvordan den kan bruges i det daglige arbejde med undervisning og formidling,
det vil være omdrejningspunktet for mit hypoteseholdige oplæg.
06.12 Henrik Pedersen (Inst. f. matematik og datalogi, SDU)
Einsteins ligninger med torus-symmetri
Gibbons og Hawking beskrev i 1978 nogle vacuum-løsninger til Einsteins
ligninger. Disse løsninger kaldes "Gravitational Multi-Instantons"
og kan ofte associeres til sæbefilm i det 3-dimensionale Euklidiske
rum. Det overraskende er at disse løsninger alle er givet ved en
løsning til en lineær differentialligning. Vi skal omtale
et nyt resultat af Calderbank & Pedersen, hvor det vises, at også
i tilfældet hvor der er en kosmologisk konstant, kan vi finde Einstein-løsninger
associeret til en lineær ligning.
13.12 Jesper Nygård (Niels Bohr Institutet, KU)
Nanorør - når man tager strøm på molekylerne
Med nanofysikkens metoder er det i dag blevet muligt at anvende individuelle
molekyler som "eksperimentelle laboratorier", hvor fysiske fænomener
kan måles og kontrolleres på nanometer skala. På Niels
Bohr Institutet fremstiller vi molekylære transistorer baseret på
kulstof-nanorør. Komponenterne benyttes bl.a. til udforskning af
nye kvante-effekter, alene ved brug af simple elektriske målinger.
Nanorørene udgør en ny klasse af kulstofmolekyler, opdaget
i 1991. Rørene er mekanisk stærke, kemisk stabile og har
enestående elektriske egenskaber. De kan derfor også komme
til at spille en rolle i fremtidens nanoteknologi. Såvel videnskabelige
som teknologiske aspekter vil blive diskuteret i seminaret.
Seminarerne afholdes (hvor andet ikke er oplyst) i bygn 02, lokale I
og varer fra kl. 13.00 til kl. 15.00.
Med venlig hilsen
Jeppe Dyre
Seneste revision: 21-08-01
Webmaster
|