KAPITEL II: INSTITUTTETS UNDERVISNINGSAKTIVITETER

II.1.  DEN NATURVIDENSKABELIGE BASISUDDANNELSE

 

Ved den naturvidenskabelige basisuddannelse varetager IMFUFA dels undervisningen i kurserne i fysik og matematik, dels en mangfoldighed af projektvejledningsopgaver i første- og andet-års husene. Nedenfor er anført de kurser og projekter som i 1996 har været varetaget af lærere fra IMFUFA.

Herudover har IMFUFA bidraget til gennemførelse af undervisning ved basisuddannelsen ved at stille ikke-øremærkede løs-løns-ressourcer til rådighed for studienævnet, som således har kunnet ansætte hjælpelærere og undervisningsassistenter udenfor de matematiske og fysiske fagområder. I 1996 overførte instituttet i alt 1200 timer til undervisningsassistance, svarende til 1 undervisningsårsværk.

 

Kurser i foråret 1996

 

BASE-1, ved Poul Winther Andersen

BASE-2, ved Claus Christensen

Fysik A: Mekanik og atomfysik ved Albert Paulsen

Fysik E: Fysik med videnskabsteori ved Peder Voetmann Christiansen

Matematik A: Matematisk analyse ved Mogens Niss

Matematik B: Lineær algebra ved Bernhelm Booß-Bavnbek

Matematik D: Matematiske modeller ved Morten Blomhøj under medvirken af Johannes K. Nielsen

Statistik ved John Villumsen

Videnskabsteori, ved Stig Andur Pedersen

Den praktiske administration af BIS-kurserne har været forestået af Albert Paulsen.

De Semester Introducerende Kurser (SIK) i basishusene har været planlagt og afholdt under ledelse eller medvirken af følgende lærere fra IMFUFA: Albert Paulsen forestod SIK-2 for 2.semesterhusene. Til dette kursus bidrog Karin Beyer med foredraget “Hvad er så teorier, modeller og eksperimenter - belyst ved simple eksempler”, Jens Højgaard Jensen bidrog med foredraget “Matematiske modeller - vejledning eller vildledning”, Thomas Schrøder bidrog med foredraget “Neurale netværk”.

 

 

 

Projekter i foråret 1996

 

I hus 14.1, 2. semester (sekretær Ragnhild Wulff-Nielsen, huskoordinerende lærer: Mogens Niss)

Varmetransmission i en evakueret solfangermodel

                      Vejleder: Karin Beyer

Almost Maximum power point - en belysning af bifaciale solceller

                      Vejleder: Karin Beyer

Øjet, kassen og den perspektiverende afbildning

                      Vejleder: Mogens Niss

Polymerer og random walks

                      Vejleder: Christine Papadakis

 

I hus 14.2, 2. semester (sekretær Hanne Bøgelund, huskoordinerende lærer: Jens Højgaard Jensen)

Retinex-teorien - Et projekt om farveopfattelse

                      Vejleder: Bernhelm Booß-Bavnbek

Farveeksperimenter gennem tiden

                      Vejleder: Bernhelm Booß-Bavnbek

Koblede Penduler

                      Vejleder: Jens Højgaard Jensen

Neurale netværk - en analyse af 2-lags-perceptronen

                      Vejleder: Thomas Schrøder

Neurale netværk - størrelse og gørelse

                      Vejleder: Thomas Schrøder

 

I hus 13.1, 4. semester (sekretær Vivi Vargas)

En trafikmodel i Roskilde kommune

                      Vejleder: Morten Blomhøj

MFR-vaccinens indførelse i Danmark - en undersøgelse af en epidemiologisk model

                      Vejleder: Morten Blomhøj

Fremstilling af Kalorimeter

                      Vejleder: Tage Christensen

Kvantiseringen af ledeevnen i nanoledere

                      Vejleder: Tage Christensen


I hus 13.2, 4. semester (sekretær Vibe Weidich)

Kuhn

                      Vejleder: Stig Andur Pedersen

Medicinsk etik II

                      Vejleder: Stig Andur Pedersen

Den britiske modtagelse af Alfred Wegeners kontinentaldriftsteori 1922-31

                      Vejleder: Dorthe Posselt

Livscyklusanalyse i de offentlige miljøforvaltninger

                      Vejleder: Bent Sørensen   

Elektrisk impedans spektroskopi

                      Vejleder: Petr Viscor

Ion mobiliteter

                      Vejleder: Petr Viscor

 

 

Kurser i efteråret 1996

 

BASE I, ved Stine Korreman

BASE II, ved Thomas Schrøder

Fysik B: Eksperimentel fysik, ved Niels Boye Olsen

Fysik C: Termodynamik - klima & vejr, ved Dorthe Posselt

Matematik A: Matematisk analyse ved Gitte Andersen og Mogens Brun Heefelt.

Matematik C: komplekse funktioner ved Carsten Lunde Petersen

Fysik D: Supleringskursus i fysik, ved Lasse Storr-Hansen

Naturvidenskabernes uddannelsesteori, ved Albert Paulsen

Statistik, ved Erwin D. Nielsen

De Semester introducerende Kurser (SIK) i basishusene har været planlagt og afholdt under ledelse af følgende lærere fra IMFUFA. Karin Beyer forestod SIK-3 for 3.semesterhuset, hvortil Morten Blomhøj holdt foredraget ”Om vilkår for tilegnelse af matematiske begreber og den didaktiske kontrakt i matematikundervisningen, derudover holdt Albert Paulsen et foredrag. Karin Beyer holdt ekstraordinært SIK-3 oplæg for rusinstruktørene samt foredragene “Systemet af semesterbindinger og om 3. semesters projektarbejde; det handler ikke bare om formidling” og “Om metakognition og kvalitet i projektarbejdet” under det ordinære SIK3.

Jeppe C. Dyre stod for SIK-1 for førstesemesterhusene, hvortil Jens Højgaard Jensen bidrog med foredraget “Orla og systemet af semesterbindinger på NAT-BAS”.

 

 

Projekter i efteråret 1996

 

I hus 13.1, 1. semester (sekretær Vivi Vargas, huskoordinerende lærer: Viggo Andreasen)

Creutzfeldt-Jakob sygdom, kogalskab og politikken, der er ført på området

                      Vejleder: Viggo Andreasen

Højhastighedsfærger

                      Vejleder: Bent C. Jørgensen

 

I hus 13.2, 1. semester (sekretær Vibe Weidich)

Buildersystemer kontra fosfat i vaskemidler

                      Vejleder: Mogens Brun Heefelt

Jagthagl

                      Vejleder: Petr Viscor

 

I hus 14.2 (sammenlagt med 14.1), 3. semester (sekretær Hanne Bøgelund, huskoordinerende lærer: Mogens Niss)

Er det vigtigt at lære matematik?

                      Vejleder: Mogens Niss

Gaia- tro eller viden - en videnskabsteoretisk analyse af Gaia-teorien

                      Vejleder: Jens Højgaard Jensen

Om paradigmer i fysik og humaniora - et projekt til belysning af kulturkløften mellem naturvidenskab og humaniora.

                      Vejleder: Jens Højgaard Jensen

Fokus på gymnasieskolens fysikundervisning. En analyse af uoverensstemmelser mellem elever og læreres holdning til undervisningen, med udgangspunkt i elevforsøgene.

                      Vejleder: Karin Beyer

 

 

 

II.2. FYSIKUDDANNELSEN

 

Antallet af studerende (personer) med fysik som fag var efter matriklens oplysninger pr.  7.  oktober 1996: 82.

 

Kurser i foråret 1996

 

Breddemodulkursus, ved Bent C.  Jørgensen under medvirken af Ole Bakander

Fysisk teknik, ved Niels Boye Olsen

Kvantemekanik (dybdemodulkursus), ved Jeppe C.Dyre

 

 

Projekter i foråret 1996

 

Fysikundervisning i Danmark ca. 1750 - 1850 (speciale, kombineret med historie)

                      Vejleder: Karin Beyer

Entropiens universalitet

                      Vejleder: Peder Voetmann Christiansen

Tilfældighed og kaos

                      Vejleder: Peder Voetmann Christiansen

Den symmetriske hop-model for AC-ledning i uordnede faste stoffer (speciale, kombineret med datalogi)

                      Vejleder: Jeppe C. Dyre

Plasmaoscillation i natriumklynger (speciale)

                      Vejleder: Jeppe C. Dyre

Høj-temperatur-superledning (speciale)

                      Vejleder: Jeppe C. Dyre

Dannelse belyst ved fysikundervisningen i gymnasiet 1850-1960 i et fagdidaktisk perspektiv (speciale, kombineret med historie)

                      Vejleder: Jens Højgaard Jensen

Produktion af kolde Natrium klynger (speciale)

                      Vejleder: Bent C.  Jørgensen

Bragg-linse (speciale)

                      Vejleder: Niels Boye Olsen

Shearmekanisk og dielektrisk relaxation i o-terphenyl - Anthron og Squalan - DMSO opløsninger

                      Vejleder: Niels Boye Olsen

Ledning gennem SiO2

                      Vejleder: Petr Viscor

 

Der afholdtes problemformuleringsseminar den 28. februar. 

 

 

Kurser i efteråret 1996

 

Breddemodulkursus, ved Jens Højgaard Jensen under medvirken af Ole Bakander

Elektrodynamik (dybdemodulkursus), ved Tage Christensen

Fysiske undervisningsforsøg, ved Albert Paulsen

 


Projekter i efteråret 1996

 

Fysikundervisning i Danmark ca. 1750 - 1850 (speciale, kombineret med historie)

                      Vejleder: Karin Beyer

Niels Bohrs Periodiske system

                      Vejleder: Tage Christensen

Kvantisering af ledeevnen i nano-ledere

                      Vejleder: Tage Christensen

Sprog, tegn og kvantisering

                      Vejledere: Tage Christensen og Peder Voetmann Christiansen

Dannelse belyst ved fysikundervisningen i gymnasiet 1850-1960 i et fagdidaktisk perspektiv (speciale, kombineret med historie)

                      Vejleder: Jens Højgaard Jensen

Undersøgelse af den dielektriske og shearmekaniske relaxation i tynde opløsninger (speciale)

                      Vejleder: Niels Boye Olsen

Det afgørende eksperiment

                      Vejleder: Niels Boye Olsen

Strømmen fra en tordenstorm - Fysikken bag det elektriske kredsløb

                      Vejleder: Niels Boye Olsen

Udvikling af en metode til bestemmelse af bulkmoduler af lavviskøse ledende væsker

                      Vejleder: Niels Boye Olsen

FYSIKUNDERVISNING - planlægning og udførelse af et undervisningsforløb

                      Vejleder: Albert Paulsen

Silicium Schottky barrierer (speciale)

                      Vejleder: Petr Viscor

Ledning gennem SiO2

                      Vejleder: Petr Viscor

Heaveside respons til måling af ultra leve frekvenser

                      Vejleder: Petr Viscor

Ledningsevnens temperaturafhængighed ved delokaliseret Silicium og lokaliseret (Chalkogende glasser)

                      Vejleder: Petr Viscor

 

Der afholdt problemformuleringsseminar den 2. oktober. 

 

 


II.3. MATEMATIKUDDANNELSEN

Antallet af studerende (personer) med matematik som det ene fag var efter matriklens oplysninger pr. 1. oktober 1996: 111

 

Kurser i foråret 1996

 

Ikke-lineære strukturer fra algebra og analyse - 2 (E3), ved Anders Madsen

Geometri (E5), ved Erik von Essen (alm.mat + mat.åben)

Matematikkens grundlag og generelle matematiske systemer (E7), ved Carsten Lunde Petersen (alm.mat + mat.åben)

Matematiske emner af videregående præg -Kompleks analyse (E8), ved Jacob Jacobsen 

 

 

Projekter i foråret 1996

 

Modelling the respiratory system (speciale)

                      Vejledere: Viggo Andreasen og Michael Danielsen

Modelkompetancer - udvikling og afprøvning af et begrebsapparat (speciale)

                      Vejleder: Morten Blomhøj

Kaos og universalitet

                      Vejleder: Mogens Brun Heefelt

Viskøse fingre (speciale)

                      Vejleder: Jacob Jacobsen og Jesper Larsen

Bolzano og Chauchy - et matematikhistorisk projekt

                      Vejleder: Tinne Hoff Kjeldsen (1 alm.mat + 1 mat.åben stud.)

Wavelet-transformationer

                      Vejleder: Jesper Larsen

Retorik eller realitet?  Anvendelser af matematik i det danske gymnasiums matematikundervisning 1903 - 88 (speciale)

                      Vejleder: Mogens Niss

Dielektrisk respons

                      Vejleder: Mogens Nørgaard Olesen

Forholdet mellem matematik og virkelighed - belyst ved fremkomsten af ikke-euklid geometri

                      Vejleder: Mogens Nørgaard Olesen

Gottlob Freges betydning for den moderne matematiks grundlag (speciale, kombineret med filosofi)

                      Vejleder: Stig Andur Pedersen

Algoritmiske problemer i forbindelse med sandsynlighedsnetværk

                      Vejleder: Stig Andur Pedersen


Korttidsvejrprognoser

                      Vejleder: Carsten Lunde Petersen (1 alm.mat + 1 mat.åben stud.)

Brug af grafteori i Bayesiske Ekspertsystemer

                      Vejleder: Carsten Lunde Petersen

 

Der afholdtes problemformuleringsseminar den 26.  marts.

 

 

Kurser i efteråret 1996

 

Lineære strukturer fra algebra og analyse (E1), ved Jacob Jacobsen under medvirken af Stine Bøggild

Ikke-lineære strukturer fra algebra og analyse - 1 (E2), ved Johnny Ottesen

Diskrete strukturer  (E4), ved Bernhelm Booß-Bavnbek.  (alm.mat + mat.åben)

Statistik og sandsynlighedsregning (E6), ved John Villumsen (alm.mat + mat.åben)

Matematiske emner af videregående præg "Videregående sandsynlighedsregning" (E8), ved Jørgen Larsen (alm.mat + mat.åben)

 

 

Projekter i efteråret 1996

 

Modelkompetancer - udvikling og afprøvning af et begrebsapparat (speciale)

                      Vejleder: Morten Blomhøj

Besselfunktioner - historisk set

                      Vejleder: Bernhelm Booß-Bavnbek

Viskøse fingre (speciale)

                      Vejleder: Jacob Jacobsen og Jesper Larsen

De tidlige talsystemer

                      Vejleder: Jacob Jacobsen (1 alm.mat + 4 mat.åben stud.)

Verdensbankens globale befolkningsprognose - et projekt om matematisk modellering

                      Vejleder: Jørgen Larsen (1 alm.mat + 2 mat.åben stud.)

Wavelet-transformationer

                      Vejleder: Jesper Larsen

Retorik eller realitet?  Anvendelser af matematik i det danske gymnasiums matematikundervisning 1903 - 88 (speciale)

                      Vejleder: Mogens Niss

Matematik i lærebøger

                      Vejleder: Mogens Nørgaard Olesen

Dielektrisk respons

                      Vejleder: Mogens Nørgaard Olesen

Matematiske modeller af baroreceptorernes respons

                      Vejleder: Johnny Ottesen (1alm.mat + 1 mat.åben stud.)

Hjertemodeller

                      Vejleder: Johnny Ottesen

Stokastik i rutevalgsmodeller

                      Vejleder: Carsten Lunde Petersen

 

Der afholdtes problemformuleringsseminar den 9.  oktober

 

 

 

Matematik - åben uddannelse

 

Den åbne uddannelse i matematik svarer i sit indhold og sine undervisningsformer til matematikuddannelsen på RUC. Den åbne uddannelse er imidlertid tilrettelagt således, at man kan følge den sideløbende med sit arbejde f.eks. på en skole. Uddannelsen blev revideret i 1996.  Mogens Brun Heefelt er koordinator for uddannelsen. 

Antallet af studerende på Åben Uddannelse i matematik var pr.  1.  september 1996: 42.

 

Kurser i foråret 1996

 

Ikke-lineære strukturer fra algebra og analyse - (E2), ved Johnny Ottesen

Geometri (E5), ved Erik von Essen (alm.mat + mat.åben)

Matematikkens grundlag og generelle matematiske systemer (E7), ved Carsten Lunde Petersen (alm.mat + mat.åben)

 

 

Projekter i foråret 1996

 

En teoretisk, matematisk analyse af multiniveaulagerproblemer

                      Vejleder: Mogens Brun Heefelt

Grundvandsmodeller

                      Vejleder: Mogens Brun Heefelt

Økonomi og forudsigelse.  En evaluering af SMEC-modellen

                      Vejleder: Jacob Jacobsen

Bolzano og Chauchy - et matematikhistorisk projekt

                      Vejleder: Tinne Hoff Kjeldsen (1 alm.mat + 1 mat.åben stud.)

Den tidlige historiske udvikling af spilteorien

                      Vejleder: Tinne Hoff Kjeldsen

Matematisk beskrivelse af fysiske objekter, med anvendelse af spline-interpolation

                      Vejleder: Jesper Larsen


Lineær programmering

                      Vejleder: Anders Madsen

Kontrol af det inverse pendul

                      Vejleder: Anders Madsen

Korttidsvejrprognoser

                      Vejleder: Carsten Lunde Petersen (1 alm.mat + 1 mat.åben stud.)

 

 

Kurser i efteråret 1996

 

MIK: Matematik Introducerende Kursus ved Mette Olufsen

Lineære strukturer fra algebra og analyse (E1), ved Erik von Essen under medvirken af Stine Bøggild 

Diskrete strukturer (E4), ved Bernhelm Booß-Bavnbek (alm.mat + mat.åben)

Statistik og sandsynlighedsregning (E6), ved John Villumsen (alm.mat + mat.åben)

Matematiske emner af videregående præg "Videregående sandsynlighedsregning" (E8), ved Jørgen Larsen (alm.mat + mat.åben)

 

 

Projekter i efteråret 1996

 

Matematikkens anvendelse/anvendelsesmuligheder indenfor erhvervsøkonomi

                      Vejleder: Bernhelm Booß-Bavnbek

De tidlige talsystemer

                      Vejleder: Jacob Jacobsen (1 alm.mat + 4 mat.åben stud.)

Matematisk beskrivelse af fysiske objekter, med anvendelse af spline-interpolation

                      Vejleder: Jesper Larsen

Verdensbankens globale befolkningsprognose - et projekt om matematisk modellering

                      Vejleder: Jørgen Larsen (1 alm.mat + 2 mat.åben stud.)

Det inverse pendul

                      Vejleder: Anders Madsen

Matematiske modeller af baroreceptorernes respons

                      Vejleder: Johnny Ottesen (1alm.mat + 1 mat.åben stud.)

Grundvandsmodeller

                      Vejleder: Carsten Lunde Petersen

 

Iøvrigt var der projekter igang på et indledende stadium med Bernhelm Booß-Bavnbek.

 

 

 

II.4.  PH.D.-STUDIER

 

I 1996 var følgende ph.d.-studerende indskrevet ved instituttet:

Michael Danielsen, cand.polyt.  Ph.d.-projektet har titlen: Modellering af feedback som kontrollerer hjertet med henblik på implementering i cardiovaskulære modeller. 

Vejleder: Stig Andur Pedersen under medvirken af Johnny Ottesen. 

 

Göran Emanuelsson, lektor, fil.kand.  & mag., Göteborgs Universitet.  Ph.d.-projektet har titlen: Matematikfaget i svensk skole - retorik og praksis. 

Vejleder: Mogens Niss

 

Thomas Jessen, cand.scient.  Ph.d.-projektet, der har titlen: Reaktions- og omdannelsesprocesser ved tryksat forbrænding, udføres i praksis hovedsageligt på Risø. 

Vejleder: Bent C.  Jørgensen og Ole Rathmann (Risø). 

 

Tinne Hoff Kjeldsen, cand.scient.  Ph.d.-projektet har titlen: Ikke lineær programmerings historiske udvikling. 

Vejleder: Anders H.  Madsen. 

 

Stine Sofia Korreman, cand.scient.  Ph.d.-projektet har titlen: Strukturelle og dynamiske undersøgelser af lipide dobbeltlag. 

Vejleder: Dorthe Posselt

 

Sylvia Laffer, gæste Ph.d-studerende fra Matematisk Institut, Universitetet i Graz, Østrig, i perioden februar-juli. Ph.d.-projektet har titlen: Modelling of the cardiovacsular system

Vejleder: Johnny Ottesen

 

Johan Lithner, fil.dr., Umeå Universitet.  Ph.d.-projektet har titlen: Forståelse af avancerede matematiske begreber. 

Vejleder: Mogens Niss

 

Johannes K.  Nielsen, cand.scient.  Ph.d-projektet har titlen: Modeller for glasovergangen. 

Vejleder: Jeppe C. Dyre

 

Annemette Sofie Olufsen, cand.scient.  Ph.d.-projektet har titlen: Modelling the arterieal system with reference to an anaesthesia simulator.

Vejleder: Stig Andur Pedersen under medvirken af Johnny Ottesen.

 

Christine Papadakis, Diplom-Physikerin.  Ph.d.-projektet har titlen: Experimental studies of complex structured fluids with special emphasis on phase behaviour and mechanical properties of block copolymers. 

Afsluttede sit ph.d.-studium og forsvarede sit ph.d.-projekt d. 17. juni 1996. Projektet er udgivet som IMFUFAtekst nr. 323: Structure and Dynamics of Symmetric Diblock Copolymers.

Vejleder: Bent C.  Jørgensen under medvirken af Dorthe Posselt og Kristoffer Almdal (Risø). 

 

Thomas Schrøder, cand.scient.  Ph.d.-projektet har titlen: Hop-modeller anvendt på underafkølede væsker.

Vejleder: Jeppe C. Dyre

 

Jan Vedde, cand.mag.  Ph.d.-projektet har titlen: Time dependent electrical response in solids.  Vejleder: Petr Viscor

 

Tine Wedege, cand.mag & exam.pæd.  Ph.d.-projektet har titlen: Matematikundervisningens mulige bidrag til udvikling af teknologisk kompetence hos kortuddannede voksne. 

Vejleder: Mogens Niss. 

 

Albert Paulsen var vejleder for to ph.d.-studerende i fagdidaktik ved Danmarks Lærerhøjskole.

 

 

 

II.5.  NYE KANDIDATER

 

I kalenderåret 1996 afsluttede 26 studerende på IMFUFA deres uddannelse.  Hermed har 133 studerende afsluttet en kandidateksamen fra RUC med matematik og/eller fysik.

 

Trine Andreasen, cand.scient i matematik/molekylærbiologi

Lars Borre, cand.scient i matematik/molekylærbiologi

Thomas Christensen, cand.scient i matematik/datalogi

Tine Guldager Christiansen, cand.scient i matematik/fysik

Claus Dræby, cand.scient i matematik/ datalogi

Kaare Fundal, cand.scient i matematik/datalogi

Karina Goyle, cand.scient i fysik/kommunikation

Anne Christine Green, cand.scient i matematik/datalogi

Anja Skjoldborg Hansen, cand.scient i matematik/miljøbiologi

Nina Skov Hansen, cand.scient i matematik/japansk (KU)

Per Mørkegaard Hansen, cand.scient i fysik/matematik

Lisbeth  Helmgaard, cand.scient i matematik/molekylærbiologi

Gunhild Hune, cand.scient i fysik/kommunikation

Christine Iversen, cand.scient i matematik/historie

Niels Bo Johansen, cand.scient i matematik/datalogi

Runa Ulsøe Johansen, cand.scient i matematik/molekylærbiologi

Lone Kjeldsen, cand.scient i matematik/molekylærbiologi

Stine Sofie Korreman, cand.scient i fysik/datalogi

Lotte Ludvigsen, cand.scient i matematik/datalogi

Erik Lund, cand.scient i fysik/geografi

Peter Meibom, cand.scient i matematik/fysik

Maibritt Nørrevang, cand.scient i matematik/kemi

Pernille Postgaard, cand.scient i fysik/matematik

Thomas Schrøder, cand.scient i fysik/datalogi

Kristin Troels-Smidt, cand.scient i matematik/kemi

Mikko Østergaard, cand.scient i fysik/historie

 

 

II.6.  ANDEN UNDERVISNING

 

Nedenfor omtales undervisningsaktiviteter udført af instituttets medarbejdere for studerende mm.  ved andre uddannelser end den naturvidenskabelige basisuddannelse eller fysik-/matematik-uddannelserne. 

 

Bernhelm Booß-Bavnbek holdt et introduktionskursus om spektrale invarianter for Dirac operatorer med randbetingelser, ved KU’s matematiske institut d. 8. og 29. november.

 

Tage Christensen forestod afholdelsen af RUCs bidrag til eksperimentelle øvelser “Store Øvelser” for fysikstuderende ved landets universiteter i januar ialt i 6 dage.

 

Jeppe C. Dyre afholdt kursusgangen “Random Walks and Diffusion” d. 25. april som led i det tværinstitutionelle ph.d.-kursus “Statistical Physics and Soft Matter”.

 

Jacob Jacobsen har vejledt en DTU-studerende i forbindelse med hendes specialeprojekt om Peskins hjertemodel.

 

Jens Højgaard Jensen holdt oplæg om RUC’s historie i hus 14.1, SAM.BAS, 1.år (28. august) og i hus 07.1, SAM.BAS, 1.år (10. september). Han åbnede et videreuddannelseskursus for sygeplejesker, sundhedsplejesker, ergo- og fysioterapeuter på Danmarks Sygeplejerskehøjskole i Aarhus med to foredsrag om “Fag-tværfagligt samarbejde”
(1. oktober).

 

Albert Paulsen afholdt videreuddannelseskursus for VUC-lærere i Naturfag
(13. marts).

 

Bent Sørensen har undervist på DTU og RUC’s fælles ph.d.-program på energi og miljøområdet. Desuden har han undervist på KU’s engelsksprogede Urban Ecology kursus i forbindelse med kulturåret.

 

Petr Viscor deltog (som konsulent) i projektet  “En model for Universets respons” på matematik-OB.

 

 

 

II.7.  CENSORER VED FYSIK- OG MATEMATIKUDDANNELSERNE

 

Ved eksaminerne på matematik- og fysikuddannelserne benyttes censorer fra de landsdækkende censorkorps inden for hvert fag.  Formænd for censorkorpsene er for fysik-censorkorpset (Finn Berg Rasmussen, Københavns Universitet) og for matematikcensorkorpset (Hans Jørgen Munkholm, Odense Universitet). 

I 1996 har følgende censorer fra de landsdækkende censorkorps medvirket ved eksaminer i henholdsvis fysik- og matematikuddannelsen:

 

Censorer ved fysikuddannelsen:

Docent Sven Bjørnholm (NBI, KU) (speciale)

Docent Leif Gerward (Fys.Inst., DTU) (speciale)

Lektor Erland Brun Hansen (NBI, KU) (juni)

Projektchef, lic.scient Jørn Bindslev Hansen (Fys.Inst., DTU) (juni og speciale)

Lektor Per Hedegaard (NBI, KU) (speciale)

Forskningsprofessor Jørn Hvam (Microelektrisk Center, DTU) (juni)

Seniorforsker Kell Mortensen (Afd. for faststoffysik, RISØ) (januar og speciale)

Lektor Hans Nielsen (NBI, KU) (januar, juni og speciale)

Lektor Jens L. Petersen (Astronomi, Fysik og Geofysik, NBI, KU) (juni)

Lektor Hans Rørbæk (Kalundborg Gymnasium) (januar og speciale)

Censorer ved matematikuddannelsen:

Lektor Kirsti Andersen (Inst. for videnskabshistorie, AU) (juni)

Lektor, fagkonsulent Søren Antonius (Storstrøms Handelshøjskolecenter) (januar)

Lektor Morten Brøns (Mat.Inst., DTU) (januar)

Lektor Flemming Clausen (Nørre Gymnasium) (juni)

Lektor Bjørn Felsager (Haslev Gymnasium) (juni)

Lektor Jens Gravesen (Mat.Inst., DTU) (januar)

Chefaktuar Claus Grünbaum (Finanstilsynet) (januar)

Studielektor Jens Pilegaard Hansen (Frederikssund Gymnasium) (januar)

Lektor Torkil Heide (Danmarks Lærerhøjskole) (januar og juni)

Lektor Inge Henningsen (Inst.for Mat.Stat., KU) (januar, )

Studielektor Bent Hirsberg (Rosborg Amtsgymnasium) (januar og speciale)

Docent Tom Høholt (Mat.Inst., DTU) (juni)

Docent Finn V. Jensen (AUC, hentet fra datalogi-censorkorpset) (speciale)

Lektor Mogens Esrom Larsen (Mat.Inst., KU) (juni)

Docent Jesper Lützen (Mat.Inst., KU) (januar)

Lektor Michael Pedersen (Mat.Inst., DTU) (juni og speciale)

Professor Ole Skovsmose (Mat., Fys., Kemi og Informatik, Danmarks Lærerhøjskole) (juni og speciale)

Docent, dr. scient Peter Øhrstrøm (Hum.Inf., AUC) (januar)