Ved den naturvidenskabelige basisuddannelse varetager IMFUFA dels undervisningen i kurserne i fysik og matematik, dels en mangfoldighed af projektvejledningsopgaver i første- og andet-års husene. Nedenfor er anført de kurser og projekter som i 1996 har været varetaget af lærere fra IMFUFA.
Herudover har IMFUFA bidraget til gennemførelse af undervisning ved basisuddannelsen ved at stille ikke-øremærkede løs-løns-ressourcer til rådighed for studienævnet, som således har kunnet ansætte hjælpelærere og undervisningsassistenter udenfor de matematiske og fysiske fagområder. I 1996 overførte instituttet i alt 1200 timer til undervisningsassistance, svarende til 1 undervisningsårsværk.
BASE-1, ved Poul Winther Andersen
BASE-2, ved Claus Christensen
Fysik A: Mekanik og
atomfysik ved Albert Paulsen
Fysik E: Fysik med
videnskabsteori ved Peder Voetmann
Christiansen
Matematik A:
Matematisk analyse ved Mogens Niss
Matematik B: Lineær algebra ved Bernhelm Booß-Bavnbek
Matematik D: Matematiske modeller ved Morten Blomhøj under medvirken af Johannes K. Nielsen
Statistik ved John Villumsen
Videnskabsteori, ved Stig Andur Pedersen
Den praktiske administration af BIS-kurserne har været forestået af Albert Paulsen.
De Semester Introducerende Kurser (SIK) i basishusene har været planlagt og afholdt under ledelse eller medvirken af følgende lærere fra IMFUFA: Albert Paulsen forestod SIK-2 for 2.semesterhusene. Til dette kursus bidrog Karin Beyer med foredraget “Hvad er så teorier, modeller og eksperimenter - belyst ved simple eksempler”, Jens Højgaard Jensen bidrog med foredraget “Matematiske modeller - vejledning eller vildledning”, Thomas Schrøder bidrog med foredraget “Neurale netværk”.
I hus 14.1, 2.
semester (sekretær Ragnhild Wulff-Nielsen, huskoordinerende lærer: Mogens Niss)
Varmetransmission i en evakueret solfangermodel
Vejleder: Karin Beyer
Almost Maximum power point - en belysning af bifaciale solceller
Vejleder: Karin Beyer
Øjet, kassen og den perspektiverende afbildning
Vejleder: Mogens Niss
Polymerer og random walks
Vejleder: Christine Papadakis
I hus 14.2, 2. semester (sekretær Hanne Bøgelund, huskoordinerende lærer: Jens Højgaard Jensen)
Retinex-teorien - Et
projekt om farveopfattelse
Vejleder: Bernhelm Booß-Bavnbek
Farveeksperimenter
gennem tiden
Vejleder: Bernhelm Booß-Bavnbek
Koblede Penduler
Vejleder:
Jens Højgaard Jensen
Neurale netværk - en analyse af 2-lags-perceptronen
Vejleder: Thomas Schrøder
Neurale netværk - størrelse og gørelse
Vejleder: Thomas Schrøder
I hus 13.1, 4.
semester (sekretær Vivi Vargas)
En trafikmodel i Roskilde kommune
Vejleder: Morten Blomhøj
MFR-vaccinens indførelse i Danmark - en undersøgelse af en epidemiologisk model
Vejleder: Morten Blomhøj
Fremstilling af Kalorimeter
Vejleder: Tage Christensen
Kvantiseringen af ledeevnen i nanoledere
Vejleder: Tage Christensen
I hus 13.2, 4. semester (sekretær Vibe Weidich)
Kuhn
Vejleder: Stig Andur Pedersen
Medicinsk etik II
Vejleder:
Stig Andur Pedersen
Den britiske modtagelse af Alfred Wegeners kontinentaldriftsteori 1922-31
Vejleder: Dorthe Posselt
Livscyklusanalyse i de offentlige miljøforvaltninger
Vejleder: Bent Sørensen
Elektrisk impedans spektroskopi
Vejleder: Petr Viscor
Ion mobiliteter
Vejleder: Petr Viscor
BASE I, ved Stine Korreman
BASE II, ved Thomas Schrøder
Fysik B: Eksperimentel fysik, ved Niels Boye Olsen
Fysik C: Termodynamik - klima & vejr, ved Dorthe Posselt
Matematik A: Matematisk analyse ved Gitte Andersen og Mogens Brun Heefelt.
Matematik C: komplekse funktioner ved Carsten Lunde Petersen
Fysik D: Supleringskursus i fysik, ved Lasse Storr-Hansen
Naturvidenskabernes
uddannelsesteori, ved Albert Paulsen
Statistik, ved Erwin D. Nielsen
De Semester introducerende Kurser (SIK) i basishusene har været planlagt og afholdt under ledelse af følgende lærere fra IMFUFA. Karin Beyer forestod SIK-3 for 3.semesterhuset, hvortil Morten Blomhøj holdt foredraget ”Om vilkår for tilegnelse af matematiske begreber og den didaktiske kontrakt i matematikundervisningen, derudover holdt Albert Paulsen et foredrag. Karin Beyer holdt ekstraordinært SIK-3 oplæg for rusinstruktørene samt foredragene “Systemet af semesterbindinger og om 3. semesters projektarbejde; det handler ikke bare om formidling” og “Om metakognition og kvalitet i projektarbejdet” under det ordinære SIK3.
Jeppe C. Dyre stod for SIK-1 for førstesemesterhusene, hvortil Jens Højgaard Jensen bidrog med foredraget “Orla og systemet af semesterbindinger på NAT-BAS”.
I hus 13.1, 1. semester (sekretær Vivi Vargas, huskoordinerende lærer: Viggo Andreasen)
Creutzfeldt-Jakob sygdom, kogalskab og politikken, der er ført på området
Vejleder: Viggo Andreasen
Højhastighedsfærger
Vejleder:
Bent C. Jørgensen
I hus 13.2, 1.
semester (sekretær Vibe Weidich)
Buildersystemer kontra fosfat i vaskemidler
Vejleder: Mogens Brun Heefelt
Jagthagl
Vejleder:
Petr Viscor
I hus 14.2 (sammenlagt
med 14.1), 3. semester (sekretær Hanne Bøgelund, huskoordinerende lærer: Mogens Niss)
Er det vigtigt at
lære matematik?
Vejleder: Mogens Niss
Gaia- tro eller viden - en videnskabsteoretisk analyse af Gaia-teorien
Vejleder: Jens Højgaard Jensen
Om paradigmer i fysik og humaniora - et projekt til belysning af kulturkløften mellem naturvidenskab og humaniora.
Vejleder: Jens Højgaard Jensen
Fokus på gymnasieskolens fysikundervisning. En analyse af uoverensstemmelser mellem elever og læreres holdning til undervisningen, med udgangspunkt i elevforsøgene.
Vejleder:
Karin Beyer
Antallet af studerende (personer) med fysik som fag var efter matriklens oplysninger pr. 7. oktober 1996: 82.
Breddemodulkursus, ved Bent C. Jørgensen under medvirken af Ole Bakander
Fysisk teknik, ved
Niels Boye Olsen
Kvantemekanik (dybdemodulkursus), ved Jeppe C.Dyre
Fysikundervisning i
Danmark ca. 1750 - 1850 (speciale, kombineret med historie)
Vejleder: Karin Beyer
Entropiens universalitet
Vejleder: Peder Voetmann Christiansen
Tilfældighed og kaos
Vejleder: Peder Voetmann Christiansen
Den symmetriske hop-model for AC-ledning i uordnede faste stoffer (speciale, kombineret med datalogi)
Vejleder: Jeppe C. Dyre
Plasmaoscillation i natriumklynger (speciale)
Vejleder: Jeppe C. Dyre
Høj-temperatur-superledning (speciale)
Vejleder: Jeppe C. Dyre
Dannelse belyst ved
fysikundervisningen i gymnasiet 1850-1960 i et fagdidaktisk perspektiv
(speciale, kombineret med historie)
Vejleder: Jens Højgaard Jensen
Produktion af kolde Natrium klynger (speciale)
Vejleder:
Bent C.
Jørgensen
Bragg-linse (speciale)
Vejleder:
Niels Boye Olsen
Shearmekanisk og dielektrisk relaxation i o-terphenyl - Anthron og Squalan - DMSO opløsninger
Vejleder: Niels Boye Olsen
Ledning gennem SiO2
Vejleder: Petr Viscor
Der afholdtes problemformuleringsseminar den 28. februar.
Breddemodulkursus, ved Jens Højgaard Jensen under medvirken af Ole Bakander
Elektrodynamik (dybdemodulkursus), ved Tage Christensen
Fysiske undervisningsforsøg, ved Albert Paulsen
Fysikundervisning i
Danmark ca. 1750 - 1850 (speciale, kombineret med historie)
Vejleder:
Karin Beyer
Niels Bohrs Periodiske system
Vejleder: Tage Christensen
Kvantisering af ledeevnen i nano-ledere
Vejleder:
Tage Christensen
Sprog, tegn og kvantisering
Vejledere: Tage Christensen og Peder Voetmann Christiansen
Dannelse belyst ved
fysikundervisningen i gymnasiet 1850-1960 i et fagdidaktisk perspektiv
(speciale, kombineret med historie)
Vejleder:
Jens Højgaard Jensen
Undersøgelse af den dielektriske og shearmekaniske relaxation i tynde opløsninger (speciale)
Vejleder: Niels Boye Olsen
Det afgørende eksperiment
Vejleder: Niels Boye Olsen
Strømmen fra en tordenstorm - Fysikken bag det elektriske kredsløb
Vejleder: Niels Boye Olsen
Udvikling af en metode til bestemmelse af bulkmoduler af lavviskøse ledende væsker
Vejleder: Niels Boye Olsen
FYSIKUNDERVISNING - planlægning og udførelse af et undervisningsforløb
Vejleder: Albert Paulsen
Silicium Schottky
barrierer (speciale)
Vejleder: Petr Viscor
Ledning gennem SiO2
Vejleder: Petr Viscor
Heaveside respons
til måling af ultra leve frekvenser
Vejleder: Petr Viscor
Ledningsevnens
temperaturafhængighed ved delokaliseret Silicium og lokaliseret (Chalkogende
glasser)
Vejleder: Petr Viscor
Der afholdt problemformuleringsseminar den 2. oktober.
Antallet af studerende (personer) med matematik som det ene fag var efter matriklens oplysninger pr. 1. oktober 1996: 111
Ikke-lineære strukturer fra algebra og analyse - 2 (E3), ved Anders Madsen
Geometri (E5), ved Erik von Essen (alm.mat + mat.åben)
Matematikkens grundlag og generelle matematiske systemer (E7), ved Carsten Lunde Petersen (alm.mat + mat.åben)
Matematiske emner af
videregående præg -Kompleks analyse (E8), ved Jacob Jacobsen
Projekter i foråret 1996
Modelling the
respiratory system (speciale)
Vejledere: Viggo Andreasen og Michael Danielsen
Modelkompetancer - udvikling og afprøvning af et begrebsapparat (speciale)
Vejleder: Morten Blomhøj
Kaos og universalitet
Vejleder: Mogens Brun Heefelt
Viskøse fingre (speciale)
Vejleder:
Jacob Jacobsen og Jesper Larsen
Bolzano og Chauchy - et matematikhistorisk projekt
Vejleder: Tinne Hoff Kjeldsen (1 alm.mat + 1 mat.åben stud.)
Wavelet-transformationer
Vejleder:
Jesper Larsen
Retorik eller realitet? Anvendelser af matematik i det danske gymnasiums matematikundervisning 1903 - 88 (speciale)
Vejleder: Mogens Niss
Dielektrisk respons
Vejleder: Mogens Nørgaard Olesen
Forholdet mellem matematik og virkelighed - belyst ved fremkomsten af ikke-euklid geometri
Vejleder:
Mogens Nørgaard Olesen
Gottlob Freges
betydning for den moderne matematiks grundlag (speciale, kombineret med
filosofi)
Vejleder: Stig Andur Pedersen
Algoritmiske problemer i forbindelse med sandsynlighedsnetværk
Vejleder: Stig Andur Pedersen
Korttidsvejrprognoser
Vejleder: Carsten Lunde Petersen (1 alm.mat + 1 mat.åben stud.)
Brug af grafteori i Bayesiske Ekspertsystemer
Vejleder:
Carsten Lunde Petersen
Der afholdtes problemformuleringsseminar den 26. marts.
Lineære strukturer fra algebra og analyse (E1), ved Jacob Jacobsen under medvirken af Stine Bøggild
Ikke-lineære strukturer fra algebra og analyse - 1 (E2), ved
Johnny Ottesen
Diskrete strukturer (E4), ved Bernhelm Booß-Bavnbek. (alm.mat + mat.åben)
Statistik og sandsynlighedsregning (E6), ved John Villumsen (alm.mat + mat.åben)
Matematiske emner af videregående præg "Videregående sandsynlighedsregning" (E8), ved Jørgen Larsen (alm.mat + mat.åben)
Modelkompetancer - udvikling og afprøvning af et begrebsapparat (speciale)
Vejleder: Morten Blomhøj
Besselfunktioner -
historisk set
Vejleder: Bernhelm Booß-Bavnbek
Viskøse fingre (speciale)
Vejleder: Jacob Jacobsen og Jesper Larsen
De tidlige talsystemer
Vejleder: Jacob Jacobsen (1 alm.mat + 4 mat.åben stud.)
Verdensbankens globale befolkningsprognose - et projekt om matematisk modellering
Vejleder: Jørgen Larsen (1 alm.mat + 2 mat.åben stud.)
Wavelet-transformationer
Vejleder: Jesper Larsen
Retorik eller
realitet? Anvendelser af matematik i
det danske gymnasiums matematikundervisning 1903 - 88 (speciale)
Vejleder: Mogens Niss
Matematik i
lærebøger
Vejleder: Mogens Nørgaard Olesen
Dielektrisk respons
Vejleder: Mogens Nørgaard Olesen
Matematiske modeller af baroreceptorernes respons
Vejleder: Johnny Ottesen (1alm.mat + 1 mat.åben stud.)
Hjertemodeller
Vejleder: Johnny Ottesen
Stokastik i rutevalgsmodeller
Vejleder: Carsten Lunde Petersen
Der afholdtes problemformuleringsseminar den 9. oktober
Den åbne uddannelse i matematik svarer i sit indhold og sine undervisningsformer til matematikuddannelsen på RUC. Den åbne uddannelse er imidlertid tilrettelagt således, at man kan følge den sideløbende med sit arbejde f.eks. på en skole. Uddannelsen blev revideret i 1996. Mogens Brun Heefelt er koordinator for uddannelsen.
Antallet af studerende på Åben Uddannelse i matematik var pr. 1. september 1996: 42.
Ikke-lineære strukturer fra algebra og analyse - (E2), ved Johnny Ottesen
Geometri (E5), ved Erik von Essen (alm.mat + mat.åben)
Matematikkens grundlag og generelle matematiske systemer (E7), ved Carsten Lunde Petersen (alm.mat + mat.åben)
En teoretisk, matematisk analyse af multiniveaulagerproblemer
Vejleder:
Mogens Brun Heefelt
Grundvandsmodeller
Vejleder:
Mogens Brun Heefelt
Økonomi og forudsigelse. En evaluering af SMEC-modellen
Vejleder:
Jacob Jacobsen
Bolzano og Chauchy - et matematikhistorisk projekt
Vejleder: Tinne Hoff Kjeldsen (1 alm.mat + 1 mat.åben stud.)
Den tidlige historiske udvikling af spilteorien
Vejleder: Tinne Hoff Kjeldsen
Matematisk beskrivelse af fysiske objekter, med anvendelse af spline-interpolation
Vejleder: Jesper Larsen
Lineær programmering
Vejleder: Anders Madsen
Kontrol af det inverse pendul
Vejleder:
Anders Madsen
Korttidsvejrprognoser
Vejleder: Carsten Lunde Petersen (1 alm.mat + 1 mat.åben stud.)
MIK: Matematik Introducerende Kursus ved Mette Olufsen
Lineære strukturer fra algebra og analyse (E1), ved Erik von Essen under medvirken af Stine Bøggild
Diskrete strukturer (E4), ved Bernhelm Booß-Bavnbek (alm.mat + mat.åben)
Statistik og sandsynlighedsregning (E6), ved John Villumsen (alm.mat + mat.åben)
Matematiske emner af videregående præg "Videregående sandsynlighedsregning" (E8), ved Jørgen Larsen (alm.mat + mat.åben)
Matematikkens anvendelse/anvendelsesmuligheder indenfor erhvervsøkonomi
Vejleder: Bernhelm Booß-Bavnbek
De tidlige talsystemer
Vejleder:
Jacob Jacobsen (1 alm.mat + 4
mat.åben stud.)
Matematisk beskrivelse af fysiske objekter, med anvendelse af spline-interpolation
Vejleder: Jesper Larsen
Verdensbankens
globale befolkningsprognose - et projekt om matematisk modellering
Vejleder: Jørgen Larsen (1 alm.mat + 2 mat.åben stud.)
Det inverse pendul
Vejleder: Anders Madsen
Matematiske modeller af baroreceptorernes respons
Vejleder: Johnny Ottesen (1alm.mat + 1 mat.åben stud.)
Grundvandsmodeller
Vejleder: Carsten Lunde Petersen
Iøvrigt var der projekter igang på et indledende stadium med Bernhelm Booß-Bavnbek.
I 1996 var følgende ph.d.-studerende indskrevet ved instituttet:
Michael Danielsen, cand.polyt. Ph.d.-projektet har titlen: Modellering af feedback som kontrollerer hjertet med henblik på implementering i cardiovaskulære modeller.
Vejleder: Stig Andur Pedersen under medvirken af Johnny Ottesen.
Göran Emanuelsson, lektor, fil.kand. & mag., Göteborgs Universitet. Ph.d.-projektet har titlen: Matematikfaget i svensk skole - retorik og praksis.
Vejleder: Mogens Niss
Thomas Jessen, cand.scient. Ph.d.-projektet, der har titlen: Reaktions- og omdannelsesprocesser ved tryksat forbrænding, udføres i praksis hovedsageligt på Risø.
Vejleder: Bent C. Jørgensen og Ole Rathmann (Risø).
Tinne Hoff
Kjeldsen, cand.scient.
Ph.d.-projektet har titlen: Ikke
lineær programmerings historiske udvikling.
Vejleder: Anders H. Madsen.
Stine Sofia
Korreman, cand.scient.
Ph.d.-projektet har titlen: Strukturelle
og dynamiske undersøgelser af lipide dobbeltlag.
Vejleder: Dorthe Posselt
Sylvia Laffer, gæste Ph.d-studerende fra Matematisk Institut, Universitetet i Graz, Østrig, i perioden februar-juli. Ph.d.-projektet har titlen: Modelling of the cardiovacsular system
Vejleder: Johnny Ottesen
Johan Lithner,
fil.dr., Umeå Universitet.
Ph.d.-projektet har titlen: Forståelse
af avancerede matematiske begreber.
Vejleder: Mogens Niss
Johannes K. Nielsen, cand.scient. Ph.d-projektet har titlen: Modeller for glasovergangen.
Vejleder: Jeppe C. Dyre
Annemette Sofie
Olufsen, cand.scient.
Ph.d.-projektet har titlen: Modelling
the arterieal system with reference to an anaesthesia simulator.
Vejleder: Stig Andur Pedersen under medvirken af Johnny Ottesen.
Christine Papadakis,
Diplom-Physikerin. Ph.d.-projektet har
titlen: Experimental studies of complex
structured fluids with special emphasis on phase behaviour and mechanical
properties of block copolymers.
Afsluttede sit ph.d.-studium og forsvarede sit
ph.d.-projekt d. 17. juni 1996. Projektet er udgivet som IMFUFAtekst nr. 323: Structure and Dynamics of Symmetric Diblock
Copolymers.
Vejleder: Bent C. Jørgensen under medvirken af Dorthe Posselt og Kristoffer Almdal (Risø).
Thomas Schrøder, cand.scient. Ph.d.-projektet har titlen: Hop-modeller anvendt på underafkølede væsker.
Vejleder: Jeppe C. Dyre
Jan Vedde, cand.mag. Ph.d.-projektet har titlen: Time dependent electrical response in solids. Vejleder: Petr Viscor
Tine Wedege, cand.mag & exam.pæd. Ph.d.-projektet har titlen: Matematikundervisningens mulige bidrag til udvikling af teknologisk kompetence hos kortuddannede voksne.
Vejleder: Mogens Niss.
Albert Paulsen var vejleder for to ph.d.-studerende i fagdidaktik ved Danmarks Lærerhøjskole.
I kalenderåret 1996 afsluttede 26 studerende på IMFUFA deres uddannelse. Hermed har 133 studerende afsluttet en kandidateksamen fra RUC med matematik og/eller fysik.
Trine Andreasen, cand.scient i matematik/molekylærbiologi
Lars Borre,
cand.scient i matematik/molekylærbiologi
Thomas Christensen, cand.scient i matematik/datalogi
Tine Guldager
Christiansen, cand.scient i matematik/fysik
Claus Dræby, cand.scient i matematik/ datalogi
Kaare Fundal,
cand.scient i matematik/datalogi
Karina Goyle, cand.scient i fysik/kommunikation
Anne Christine Green, cand.scient i matematik/datalogi
Anja Skjoldborg Hansen, cand.scient i matematik/miljøbiologi
Nina Skov Hansen, cand.scient i matematik/japansk (KU)
Per Mørkegaard Hansen, cand.scient i fysik/matematik
Lisbeth Helmgaard, cand.scient i matematik/molekylærbiologi
Gunhild Hune, cand.scient i fysik/kommunikation
Christine Iversen,
cand.scient i matematik/historie
Niels Bo Johansen, cand.scient i matematik/datalogi
Runa Ulsøe Johansen, cand.scient i matematik/molekylærbiologi
Lone Kjeldsen,
cand.scient i matematik/molekylærbiologi
Stine Sofie Korreman, cand.scient i fysik/datalogi
Lotte Ludvigsen, cand.scient i matematik/datalogi
Erik Lund, cand.scient i fysik/geografi
Peter Meibom, cand.scient i matematik/fysik
Maibritt Nørrevang,
cand.scient i matematik/kemi
Pernille Postgaard,
cand.scient i fysik/matematik
Thomas Schrøder,
cand.scient i fysik/datalogi
Kristin Troels-Smidt, cand.scient i matematik/kemi
Mikko Østergaard, cand.scient i fysik/historie
Nedenfor omtales undervisningsaktiviteter udført af instituttets medarbejdere for studerende mm. ved andre uddannelser end den naturvidenskabelige basisuddannelse eller fysik-/matematik-uddannelserne.
Bernhelm Booß-Bavnbek holdt et introduktionskursus om spektrale invarianter for Dirac operatorer med randbetingelser, ved KU’s matematiske institut d. 8. og 29. november.
Tage Christensen forestod afholdelsen af RUCs bidrag til eksperimentelle øvelser “Store Øvelser” for fysikstuderende ved landets universiteter i januar ialt i 6 dage.
Jeppe C. Dyre afholdt kursusgangen “Random Walks and Diffusion” d. 25. april som led i det tværinstitutionelle ph.d.-kursus “Statistical Physics and Soft Matter”.
Jacob Jacobsen har vejledt en DTU-studerende i forbindelse med hendes specialeprojekt om Peskins hjertemodel.
Jens Højgaard
Jensen holdt oplæg om RUC’s historie i hus 14.1, SAM.BAS, 1.år (28. august)
og i hus 07.1, SAM.BAS, 1.år (10. september). Han åbnede et videreuddannelseskursus
for sygeplejesker, sundhedsplejesker, ergo- og fysioterapeuter på Danmarks
Sygeplejerskehøjskole i Aarhus med to foredsrag om “Fag-tværfagligt samarbejde”
(1. oktober).
Albert Paulsen afholdt
videreuddannelseskursus for VUC-lærere i Naturfag
(13. marts).
Bent Sørensen har undervist på DTU og RUC’s fælles ph.d.-program på energi og miljøområdet. Desuden har han undervist på KU’s engelsksprogede Urban Ecology kursus i forbindelse med kulturåret.
Petr Viscor deltog (som konsulent) i projektet “En model for Universets respons” på matematik-OB.
Ved eksaminerne på matematik- og fysikuddannelserne benyttes censorer fra de landsdækkende censorkorps inden for hvert fag. Formænd for censorkorpsene er for fysik-censorkorpset (Finn Berg Rasmussen, Københavns Universitet) og for matematikcensorkorpset (Hans Jørgen Munkholm, Odense Universitet).
I 1996 har følgende censorer fra de landsdækkende censorkorps medvirket ved eksaminer i henholdsvis fysik- og matematikuddannelsen:
Docent Sven Bjørnholm (NBI, KU) (speciale)
Docent Leif Gerward (Fys.Inst., DTU) (speciale)
Lektor Erland Brun Hansen (NBI, KU) (juni)
Projektchef, lic.scient Jørn Bindslev Hansen (Fys.Inst., DTU) (juni og speciale)
Lektor Per Hedegaard (NBI, KU) (speciale)
Forskningsprofessor Jørn Hvam (Microelektrisk Center, DTU) (juni)
Seniorforsker Kell Mortensen (Afd. for faststoffysik, RISØ) (januar og speciale)
Lektor Hans Nielsen (NBI, KU) (januar, juni og speciale)
Lektor Jens L. Petersen (Astronomi, Fysik og Geofysik, NBI, KU) (juni)
Lektor Hans Rørbæk (Kalundborg Gymnasium) (januar og speciale)
Lektor Kirsti Andersen (Inst. for videnskabshistorie, AU) (juni)
Lektor, fagkonsulent Søren Antonius (Storstrøms Handelshøjskolecenter) (januar)
Lektor Morten Brøns (Mat.Inst., DTU) (januar)
Lektor Flemming Clausen (Nørre Gymnasium) (juni)
Lektor Bjørn Felsager (Haslev Gymnasium) (juni)
Lektor Jens Gravesen (Mat.Inst., DTU) (januar)
Chefaktuar Claus Grünbaum (Finanstilsynet) (januar)
Studielektor Jens Pilegaard Hansen (Frederikssund Gymnasium) (januar)
Lektor Torkil Heide (Danmarks Lærerhøjskole) (januar og juni)
Lektor Inge Henningsen (Inst.for Mat.Stat., KU) (januar, )
Studielektor Bent Hirsberg (Rosborg Amtsgymnasium) (januar og speciale)
Docent Tom Høholt (Mat.Inst., DTU) (juni)
Docent Finn V. Jensen (AUC, hentet fra datalogi-censorkorpset) (speciale)
Lektor Mogens Esrom Larsen (Mat.Inst., KU) (juni)
Docent Jesper Lützen (Mat.Inst., KU) (januar)
Lektor Michael Pedersen (Mat.Inst., DTU) (juni og speciale)
Professor Ole Skovsmose (Mat., Fys., Kemi og Informatik, Danmarks Lærerhøjskole) (juni og speciale)
Docent, dr. scient Peter Øhrstrøm (Hum.Inf., AUC) (januar)