IMFUFA Institutseminarer - forår 2004
05.02 Internt seminar (kun for IMFUFAnere)
Instituttets styrelsesforhold under den ny universitetslov
12.02 Sven Erik Larsen (Institut for Æstetiske Fag, AU)
Faglighed og kompetencer
I forlængelse af de fire 'professorrapporter' om dansk, naturfag,
sprogfag og matematik i skolesystemet er kompetencebegrebet kommet på
banen, i en vis grad til forskel fra faglighed. Kan den modsætning
bruges til at udvikle nye begreber om faglighed og anvendelse i forhold
til
undervisning på tværs af fag og niveauer, eller betyder det
en farlig relativering af faglig forankring af undervisning? Et af de
vægtige udspil på området er rapporten om matematikundervisningen,
der kom først, og derfor som den første prøvede kompetencebegrebet
af.
19.02 Mogens Niss og Jens Højgaard Jensen (IMFUFA)
Er matematik og fysik grundlæggende forskellige?
Som måske bekendt er der for nyligt lavet et større arbejde
med beskrivelse af faget matematik i kompetencetermer på langs og
tværs i uddannelsessystemet. Dette rejser spørgsmålet
om det er muligt og ønskeligt at lave en tilsvarende beskrivelse
af faget fysik. Seminaret vil lægge op til en diskussion af dette
spørgsmål.
26.02 Steen Mørup (Institut for Fysik, DTU)
Nanopartiklers magnetiske egenskaber
Ultrasmå magnetiske partikler anvendes bl.a. til informationslagring
på en harddisk, og der er en evig stræben efter anvendelse
af mindre partikler for at opnå større effektivitet. Man
står nu over for nye udfordringer, idet magnetiseringen ikke er
stabil når partikelstørrelsen kommer ned i nanometerområdet.
Seminaret vil handle om den fysiske baggrund for nogle af de fænomener
der - på sigt vil sætte grænser for udviklingen af magnetiske
informationslagringsmedier, og hvordan disse grænser måske
kan flyttes
04.03 Niels Grønbæk (Matematisk Institut, KU)
Hvornår er reel analyse reel? Konkret kompetencebeskrivelse af
et matematikkursus
Fokus på kompetencedimensionen må forventes at have pædagogiske
og faglige konsekvenser, måske ikke mindst i traditionelle undervisningsforløb.
Hvilke læringsproblemer adresseres med et kompetencefokus? Hvad
er de adfærds- og holdningsmæssige konsekvenser hos studerende?
hos lærere? Kan kompetencer måles? Sådanne spørgsmål
vil blive belyst med baggrund i et udviklingsarbejde om et tredje semesters
kursus i reel analyse på matematikuddannelsen ved Københavns
Universitet.
11.03 Mette Olufsen (Dept. Mathematics, North Carolina State University)
Blodstrømning og finger-blodtryk for personer der rejser sig
op
Personer med hypertension har forhøjet blodtryk og nedsat flow
gennem cerebral arterierne, der er blandt de vigtigste arterier som transporter
ilt til hjernen. I seminaret vil jeg redegøre for de resultater
vi har opnået ved at analysere data for måling af blodstrømning
i højre cerebral arterie og blodtryk i venstre langfinger. Vi har
modelleret det kardiovasculære system i analogi med et elektrisk
kredsløb med modstande, kapacitanser og dioder. Dette kredsløb
kan matematisk defineres som et system af lineære ordinære
differentialligninger. Da vores model indeholder tilstrækkelig mange
detaljer kan vi bestemme hvilke parametre der giver anledning til de observerede
effekter.
18.03 Forskning på IMFUFA (heldagsseminar, kl. 10.00 - 15.00)
IMFUFAs forskere giver oplæg om deres forskning.
10.00-10.30: Tage Christensen:
Randeffektens betydning ved måling af termisk effusivitet
10.30-11.00: Viggo Andreasen:
En model for børnesygdomme i skoler
11.00-11.30: Anja Skaar Jacobsen:
Komplementaritet og marxisme: Epistemologi, historiografi og ideologi
i det 20. århundredes fysik belyst ved Leon Rosenfeld
11.30-12.00: Peder Voetmann Christiansen:
Kvante-diffusion
12.00-13.00: FROKOST.
13.00-13.30: Dorthe Posselt:
Mesoskala strukturelle aspekter af fotosyntesen
13.30-14.00: Tinne Hoff Kjeldsen:
Konveksitetsteoriens historie
14.00-14.30: Niels Ellegaard:
Den dynamiske Prigogine-Defay ratio
14.30-15.00: Thomas Schrøder:
Simple modeller for proteindynamik
25.03 Crilles Bacher (Kunskapsskolan, Mobila Malmø)
Kultur, organisation og kommunikationsteknologi i et nyt gymnasium
På seminaret vil jeg med udgangspunkt i bl.a. Niklas Luhmans systemteori
redegøre for sammenhængen mellem kommunikation og læring
og præsentere mine erfaringer med en konkret implementering af anvendelsen
af computermedieret undervisning på gymnasieniveau i Sverige. Sammenhængen
mellem institutioners organisation og læringspraksis vil være
i fokus.
01.04 Jan Vedde (Topsil)
Rent silicium til solceller - produktmodning af naturens grundstof
Selvom de bedste silicium-baserede solceller kan omsætte 25% af
sollysets energi til elektricitet, yder kommercielle celler typisk kun
15%. En af årsagerne hertil er den begrænsede tilgængelighed
af billigt og rent silicium. Baseret på Topsils nye PV-FZ silicium
har firmaet SunPower nu iværksat produktion af solceller med en
garanteret ydeevne på min. 20%. I seminaret vil jeg gennemgå
de produkt- og procestekniske aspekter af det nye produkt, og (teknologi)historien
om udviklingsprocessen vil blive diskuteret.
08.04 Intet seminar (påske)
15.04 Nikolaos Bonanos (Afdelingen for materialeforskning, Risø)
Solid Oxide Fuel Cells: Materials and their Characterisation.
The principle of operation of a fuel cell is explained and its potential
advantages as an energy conversion device are discussed. Solid oxide fuel
cells are described in more detail and the various requirements of their
component materials are discussed, with special reference to techniques
used for the determination of their electrical and electrochemical properties,
namely d.c. conductivity and impedance spectroscopy.
22.04 Anja Skjoldborg Hansen (Institut for Miljøvurdering)
På grænsen mellem fag og politik
Inspireret af mine egne oplevelser i Institut for Miljøvurdering
vil jeg gerne tage hul på en diskussion om grænserne mellem
faglighed og holdninger. Problematikken er bl.a. relevant for udvikling
og anvendelsen af modeller hvor der ligger mere eller mindre bevidste
valg til grund. Men også valg af forskningsområde, præsentation
af resultater og meget andet er i virkeligheden bestemt af mere end rent
faglige præmisser.
29.04 Den 16. RUC-Modeldag (Heldagsseminar fra kl. 9.00 - 16.00)
Værdien af og begrænsninger ved brugen af matematiske modeller
i kemien·
- Jens Spanget-Larsen, Institut for Biologi og Kemi, RUC: Modeller og
visioner i kemien: Matematiske modellers
status i kemien 1800-1930
- Kurt Mikkelsen, Kemisk Institut, Københavns Universitet: Matematiske
modeller i kemisk grundforskning (arbejdstitel)
- Kim Esbensen, Aalborg Universitet - Esbjerg:·Empiriske, multivariate
dataanalysemodeller i kemi: kemometri
- Kjeld Rasmussen, Søborg og Kemisk Institut, DTU, emeritus:
Teoretiske vs. empiriske modeller
Se hele dagens program her
Seminarerne afholdes (hvor andet ikke er oplyst) i bygn 27.1, lokale
I og varer fra kl. 13.00 til kl. 15.00.
Med venlig hilsen
Jeppe Dyre
Seneste revision: 08-01-2004
|