Se tidligere seminarer her


IMFUFA Institutseminarer - forår 2004

 

05.02 Internt seminar (kun for IMFUFAnere)
Instituttets styrelsesforhold under den ny universitetslov

12.02 Sven Erik Larsen (Institut for Æstetiske Fag, AU)
Faglighed og kompetencer
I forlængelse af de fire 'professorrapporter' om dansk, naturfag, sprogfag og matematik i skolesystemet er kompetencebegrebet kommet på banen, i en vis grad til forskel fra faglighed. Kan den modsætning bruges til at udvikle nye begreber om faglighed og anvendelse i forhold til
undervisning på tværs af fag og niveauer, eller betyder det en farlig relativering af faglig forankring af undervisning? Et af de vægtige udspil på området er rapporten om matematikundervisningen, der kom først, og derfor som den første prøvede kompetencebegrebet af.

19.02 Mogens Niss og Jens Højgaard Jensen (IMFUFA)
Er matematik og fysik grundlæggende forskellige?
Som måske bekendt er der for nyligt lavet et større arbejde med beskrivelse af faget matematik i kompetencetermer på langs og tværs i uddannelsessystemet. Dette rejser spørgsmålet om det er muligt og ønskeligt at lave en tilsvarende beskrivelse af faget fysik. Seminaret vil lægge op til en diskussion af dette spørgsmål.

26.02 Steen Mørup (Institut for Fysik, DTU)
Nanopartiklers magnetiske egenskaber
Ultrasmå magnetiske partikler anvendes bl.a. til informationslagring på en harddisk, og der er en evig stræben efter anvendelse af mindre partikler for at opnå større effektivitet. Man står nu over for nye udfordringer, idet magnetiseringen ikke er stabil når partikelstørrelsen kommer ned i nanometerområdet. Seminaret vil handle om den fysiske baggrund for nogle af de fænomener der - på sigt vil sætte grænser for udviklingen af magnetiske informationslagringsmedier, og hvordan disse grænser måske kan flyttes

04.03 Niels Grønbæk (Matematisk Institut, KU)
Hvornår er reel analyse reel? Konkret kompetencebeskrivelse af et matematikkursus
Fokus på kompetencedimensionen må forventes at have pædagogiske og faglige konsekvenser, måske ikke mindst i traditionelle undervisningsforløb. Hvilke læringsproblemer adresseres med et kompetencefokus? Hvad er de adfærds- og holdningsmæssige konsekvenser hos studerende? hos lærere? Kan kompetencer måles? Sådanne spørgsmål vil blive belyst med baggrund i et udviklingsarbejde om et tredje semesters kursus i reel analyse på matematikuddannelsen ved Københavns Universitet.

11.03 Mette Olufsen (Dept. Mathematics, North Carolina State University)
Blodstrømning og finger-blodtryk for personer der rejser sig op
Personer med hypertension har forhøjet blodtryk og nedsat flow gennem cerebral arterierne, der er blandt de vigtigste arterier som transporter ilt til hjernen. I seminaret vil jeg redegøre for de resultater vi har opnået ved at analysere data for måling af blodstrømning i højre cerebral arterie og blodtryk i venstre langfinger. Vi har modelleret det kardiovasculære system i analogi med et elektrisk kredsløb med modstande, kapacitanser og dioder. Dette kredsløb kan matematisk defineres som et system af lineære ordinære differentialligninger. Da vores model indeholder tilstrækkelig mange detaljer kan vi bestemme hvilke parametre der giver anledning til de observerede effekter.

18.03 Forskning på IMFUFA (heldagsseminar, kl. 10.00 - 15.00)
IMFUFAs forskere giver oplæg om deres forskning.

10.00-10.30: Tage Christensen:
Randeffektens betydning ved måling af termisk effusivitet
10.30-11.00: Viggo Andreasen:
En model for børnesygdomme i skoler
11.00-11.30: Anja Skaar Jacobsen:
Komplementaritet og marxisme: Epistemologi, historiografi og ideologi i det 20. århundredes fysik belyst ved Leon Rosenfeld
11.30-12.00: Peder Voetmann Christiansen:
Kvante-diffusion
12.00-13.00: FROKOST.
13.00-13.30: Dorthe Posselt:

Mesoskala strukturelle aspekter af fotosyntesen
13.30-14.00: Tinne Hoff Kjeldsen:
Konveksitetsteoriens historie
14.00-14.30: Niels Ellegaard:
Den dynamiske Prigogine-Defay ratio
14.30-15.00: Thomas Schrøder:
Simple modeller for proteindynamik

25.03 Crilles Bacher (Kunskapsskolan, Mobila Malmø)
Kultur, organisation og kommunikationsteknologi i et nyt gymnasium
På seminaret vil jeg med udgangspunkt i bl.a. Niklas Luhmans systemteori redegøre for sammenhængen mellem kommunikation og læring og præsentere mine erfaringer med en konkret implementering af anvendelsen af computermedieret undervisning på gymnasieniveau i Sverige. Sammenhængen mellem institutioners organisation og læringspraksis vil være i fokus.

01.04 Jan Vedde (Topsil)
Rent silicium til solceller - produktmodning af naturens grundstof
Selvom de bedste silicium-baserede solceller kan omsætte 25% af sollysets energi til elektricitet, yder kommercielle celler typisk kun 15%. En af årsagerne hertil er den begrænsede tilgængelighed af billigt og rent silicium. Baseret på Topsils nye PV-FZ silicium har firmaet SunPower nu iværksat produktion af solceller med en garanteret ydeevne på min. 20%. I seminaret vil jeg gennemgå de produkt- og procestekniske aspekter af det nye produkt, og (teknologi)historien om udviklingsprocessen vil blive diskuteret.

08.04 Intet seminar (påske)

15.04 Nikolaos Bonanos (Afdelingen for materialeforskning, Risø)
Solid Oxide Fuel Cells: Materials and their Characterisation.
The principle of operation of a fuel cell is explained and its potential advantages as an energy conversion device are discussed. Solid oxide fuel cells are described in more detail and the various requirements of their component materials are discussed, with special reference to techniques used for the determination of their electrical and electrochemical properties, namely d.c. conductivity and impedance spectroscopy.

22.04 Anja Skjoldborg Hansen (Institut for Miljøvurdering)
På grænsen mellem fag og politik
Inspireret af mine egne oplevelser i Institut for Miljøvurdering vil jeg gerne tage hul på en diskussion om grænserne mellem faglighed og holdninger. Problematikken er bl.a. relevant for udvikling og anvendelsen af modeller hvor der ligger mere eller mindre bevidste valg til grund. Men også valg af forskningsområde, præsentation af resultater og meget andet er i virkeligheden bestemt af mere end rent faglige præmisser.

29.04 Den 16. RUC-Modeldag (Heldagsseminar fra kl. 9.00 - 16.00)
Værdien af og begrænsninger ved brugen af matematiske modeller i kemien·

  • Jens Spanget-Larsen, Institut for Biologi og Kemi, RUC: Modeller og visioner i kemien: Matematiske modellers
    status i kemien 1800-1930
  • Kurt Mikkelsen, Kemisk Institut, Københavns Universitet: Matematiske modeller i kemisk grundforskning (arbejdstitel)
  • Kim Esbensen, Aalborg Universitet - Esbjerg:·Empiriske, multivariate dataanalysemodeller i kemi: kemometri
  • Kjeld Rasmussen, Søborg og Kemisk Institut, DTU, emeritus: Teoretiske vs. empiriske modeller

Se hele dagens program her

 

Seminarerne afholdes (hvor andet ikke er oplyst) i bygn 27.1, lokale I og varer fra kl. 13.00 til kl. 15.00.

 

Med venlig hilsen

Jeppe Dyre


Seneste revision: 08-01-2004