![]() | ![]() | Efteråret 2000IMFUFA institutseminarer21.09 PhilipJakobsen (IMFUFA) Meso-skala hvirvler i de nordiske have Med udgangspunkt i mit kombinerede fysik-geografi speciale vil jeg belyse hvorledes studiet af meso-skala hvirvler (5-100 km) er en vigtig brik i forståelsen af vores klima via deres betydning for dybhavskonvektionen. Dybhavskonvektion ved Grønland, hvor vand fra overfladen gøres tungere og synker til mere end 1000 meters dybde, anses for at være hovedansvarlig for at varmt vand via Golfstrømmen når op til vore breddegrader (og dermed øger middeltemperaturen i Danmark med omkring 8 grader). Dybhavskonvektionen er en skrøbelig proces over for ændringer som drivhuseffekten tænkes at medføre. 28.09 Matthias Trautner Kromann (Handelshøjskolen i København) Sprogets matematik og drømmen om den talende computer Når vi kommunikerer med hinanden, sker det gennem et højt udviklet sprog der kan udtrykke meget komplicerede ideer, og i dag er et 3-årigt barn sprogligt langt mere avanceret end de bedste computere. Men logikere, dataloger, psykologer og sprogfolk forsker intensivt i at konstruere matematiske modeller for hvordan sproget er skruet sammen, og hvordan man kan få computerne til at "forstå" vores sprog. Foredraget vil skitsere hvor langt forskningen er kommet. Ideerne vil blive eksemplificeret ved et simpelt program som kan oversætte frem og tilbage mellem naturligt sprog og logiske formler. 05.10 Jens Lyng Petersen (Niels Bohr Instituttet) Status for superstreng-teorien Målet med superstrengteorien er få en samlet teori for de 4 fundamentale naturkræfter: De elektromagnetiske, de stærke og de svage kernekræfter samt gravitationskræfterne. Samspillet mellem kvante- og gravitationsteori afskaffer rum og tid som fundamentale begreber. Superstrengteorien kan håndtere en erstatning. I foredraget omtales de to strengrevolutioner i 1984 og i 1995, af hvilke den sidste er langt den mest dybtgående. Det understreges, at teorien ikke er noget, der konstrueres, men noget, der opdages. Teorien peger på partikel-bølge-dualiteten som et specialtilfælde af noget langt mere generelt. 12.10 Heldagsseminar (kl. 9.30-16.00) "Kompetencebegrebet" i matematik- og fysikundervisning Dette er det 13. heldagsseminar om fagdidaktik/ uddannelsesforskning især i relation til matematik og fysik. Programmet kan rekvireres ved henvendelse til sekretær Karina Larsen [tlf: 46 74 22 63; e-mail: kl@ruc.dk]. Det kan også læses på IMFUFA's hjemmeside [http://mmf.ruc.dk]. 26.10 Jakob L. Nielsen (Universität Hannover) Generel Relativitetsteori - klassisk eller kvantisk? Einsteins generelle relativitetsteori er en af de mest succesfulde fysiske teorier i dette århundrede. Den er dog en rent klassisk teori. Derfor har talrige fysikere i årenes løb forsøgt at kombinere teorien med kvantemekanikken, hidtil uden held. Man kan dog vælge at gå en helt anden vej, nemlig ved i stedet at betragte rum-tiden som et klassisk, dynamisk baggrundsfelt, hvori alle kvantemekaniske processer foregår. Foredraget vil efter en kort introduktion til generel relativitetsteori gennemgå den simpleste af sådanne "semiklassiske" teorier og hvordan den kan testes ved et konkret forsøg. 02.11 Hanne Lauritzen (Teknologisk Institut) Model for lysgennemgangen i den elektrokemiske solcelle I arbejdet på at industrialisere den elektrokemiske solcelle, PEC-cellen, er det vigtigt at forbedre cellens holdbarhed samt at udvikle en fremstillingsproces egnet for masseproduktion. For at finde den mest økonomiske produktionsproces ønskes en model som beskriver hvordan lyset reflekteres, spredes og absorberes i de forskellige lag i cellen. Modellen skal også benyttes til at optimere mængden af sollys der potentielt kan omdannes til elektrisk energi. Der lægges op til en diskussion af hvordan modellen, som den ser ud nu, kan forbedres og udvides. 09.11 Clive Ellegaard (Niels Bohr Instituttet) Instabiliteter i sandriller under vand Når man vader ud i vandet fra stranden, går man tit på ret skarpe sandriller af knap en fods længde. Hvorfor er de der? Hvordan afhænger deres bølgelængde og form af amplituden og frekvensen af bølgerne ovenover? Vi studerer dette system eksperimentelt ved at bevæge en plade med sand på gennem stillestående vand. Vi studerer specielt den dynamik der opstår, når man pludselig ændrer amplitude eller frekvens af den drivende sinus-bevægelse. Der er ingen teori for dette system, der er en kompliceret kombination af turbulent væske-strømning og et granulært medium, men simple modeller kan give delløsninger til problemet. 16.11 Tomas Højgaard Jensen (IMFUFA) Forskning i / udvikling af matematikundervisning - hvad er Meningen? Spørgsmålet kan forstås på to måder: "Hvad er betydningen?" og "Hvad er hensigten?" - Ved siden af min hovedbeskæftigelse som ph.d.-stipendiat inden for matematikkens didaktik deltager jeg i tre projekter med sigte på udvikling af matematikundervisning. Med afsæt i erfaringerne som dobbelt kasketholder vil jeg lægge op til diskussion af betydningen af og hensigten med de to typer arbejde: På hvilke områder er de væsensforskellige og på hvilke er de to alen af et stykke? Hvilke formål tjener en dikotomisering og hvilke hæmmer den? Hvilke forhold kan bidrage til at belyse dynamikkerne i spil? 23.11 Morten Blomhøj, Johnny Ottesen og Tinne Hoff Kjeldsen (IMFUFA) BASE-kurset - udvikling af modelleringskompetence BASE er et kursus på Nat-Bas, der sigter på at støtte de studerendes udvikling af modelleringskompetence. Kurset er under fortsat udvikling. På seminaret præsenterer vi grundstrukturen i BASE samt de begreber û specielt modelleringskompetence - og den tænkning, der ligger til grund for tilrettelæggelsen af kurset. Vi giver nogle eksempler på hvordan de studerende arbejder med modellering bl.a. fra mundtlige prøver på kurset. Endvidere fremlægges vores erfaringer angående muligheder og vanskeligheder ved at støtte udviklingen af modelleringskompetence gennem kursusundervisning. 30.11 Crilles Bacher (Netgymnasiet) Et nyt "gymnasium" Der vil på seminaret blive fremlagt et forslag til en helt ny organisering af gymnasiet. Forslaget tager bl.a. udgangspunkt i den ændrede rolle uddannelsessystemet skal varetage og i de radikalt nye kommunikations- og informationsmuligheder. Disse gør det muligt at opbygge væsentlig mere fleksible organisationsformer og uddannelsesstrukturer. Forslaget sigter også mod at sætte det traditionelle gymnasiums faglighedsbegreb på spil ved at analysere hvilke kvalifikationer og kompetencer, der er centrale for fremtidens borgere. En ny institution baseret på forslaget forventes at starte august 2001. 07.12 Ling Miao (Fysisk institut, Syddansk Universitet) Fluid Membranes: Nature's Design of Soft Interfaces Fluid membranes are the most essential structural components in living cells. Over billions of years Nature has made the biological membranes the kind of soft interfaces that have physical properties far superior to those of most man-made materials. In this talk I shall discuss a few cases of studies of physical properties of membranes. It is demonstrated that condensed matter physics not only can contribute to life science in understanding the physics of biological membranes, but also can enrich itself by exploring the novel domain of membrane physics and learning from Nature. 14.12 Mogens Niss (IMFUFA) Bourbaki 1934-98 - indsats og indflydelse Seminaret giver en præsentation af den legendariske Bourbaki-gruppes opkomst og historie, samt dens indsats og indflydelse på matematikken og matematikundervisningen i anden halvdel af det 20. århundrede. I betragtning af, at Bourbaki efter alt at dømme har udsendt sit definitivt sidste bind (i 1998), er der basis for at foretage en bedømmelse af gruppen og dens betydning. Bourbakis historie er til dels en historie om 'storhed' og 'fald'. Jeg vil skitsere min fortolkning af baggrunden for begge dele og afslutte med nogle betragtninger om behovet for en ædruelig, balanceret revurdering af gruppens bidrag til matematikkens og matematikundervisningens udvikling. Seminarerne afholdes (hvor andet ikke er oplyst) i bygn 02, lokale I
og varer fra kl. 13.00 til kl. 15.00. Med venlig hilsen |
![]() |