En
del af funktionsbegrebets udvikling
Funktionsbegrebet er et centralt begreb i moderne matematik, som skoleelever bliver præsenteret for tidligt i folkeskolens matematikundervisning. Her bliver en funktion ofte præsenteret som 'en maskine, der spiser et x og spytter et y ud'. Denne noget intuitive forklaring af funktionsbegrebet præger nok de flestes forståelse af samme. Men hvad er en funktion egentligt? - Og hvor stammer vores nutidige forståelse af funktionsbegrebet fra? - Disse spørgsmål dannede en del af rammen for et projekt fra matematikoverbygningen på RUC, som beskæftigede sig med funktionsbegrebets udvikling i det attende og nittende århundrede. Denne udvikling vil vi forsøge at beskrive med dette oplæg. Vi vil som indledning
til foredraget kort præsentere os selv og vores uddannelse på
RUC, samt holde et kort oplæg om projektarbejde generelt. Hovedpointen i foredraget
er gennem en historisk behandling af et område af matematikken at
vise, at matematikken er et fag som udvikler sig - og ikke umiddelbart
er eviggyldige sandheder - en pointe, som kan virke overraskende på
mange set i lyset af det stof gymnasieeleverne præsenteres for. |
||
tilbage | ||