IMFUFA

 

    Invitation til det 17. heldagsseminar om matematikkens og fysikkens fagdidaktik
IMFUFA, RUC
 


Program

Praktiske oplysninger

 

    Torsdag den 7. oktober 2004  

På IMFUFAs jubilæumskonference sidste år, der erstattede heldagsseminaret i oktober 2003, var temaet RUC's erfaringer med projektarbejde i matematik og fysik. I år fokuserer vi så på problemer og udfordringer ved projektarbejde på det gymnasiale niveau.

Oplægsholderne er blevet bedt om at fortælle om deres erfaringer fra konkrete forløb med projektarbejde i det almene gymnasium og/eller htx. Som inspiration har vi givet dem nedenstående spørgsmål, som de dog ikke forventes at besvare slavisk.

  • Hvilken slags projektarbejde var der tale om?
  • Var arbejdet problemorienteret eller emne/tema-orienteret?
  • Hvem formulerede problemet?
  • Har udgangspunktet et problem inden for matematik eller et naturvidenskabeligt fag - eller et problem uden for fagene?
  • Arbejdede eleverne i grupper?
  • Hvad var lærerens (lærernes) formål / forventninger til udbyttet af projektarbejdet?
  • Var der flere fag, der samarbejdede?
  • Blev der lagt lige meget vægt på alle faser af "det ideelle projektarbejde", eller fokuserede man på bestemte faser?
  • Hvordan blev eleverne forberedt til projektarbejdet?
  • Hvordan blev lærerne forberedt til projektarbejde?
  • Hvad var rigtigt godt ved forløbet og hvad var mindre godt?
  • Motivation? Selvstændighed? Fordybelse? Samarbejde?
  • Hvilken type af problemer er særligt egnet til bestemte former for projektarbejde?
  • Hvordan blev forløbet evalueret af lærerne?
  • Hvordan blev forløbet evalueret af eleverne?
  • Hvad vil I gentage i senere forløb?
  • Hvad vil I helt klart gøre anderledes en anden gang?

Tilmelding:
Senest den 4. oktober pr. e-mail imfufa@ruc.dk
eller til Dorthe Vedel tlf: 46 74 25 23

 

 

 

 


September 2004, Dorthe M. Vedel