|
|
På IMFUFAs jubilæumskonference sidste år,
der erstattede heldagsseminaret i oktober 2003, var temaet RUC's erfaringer
med projektarbejde i matematik og fysik. I år fokuserer vi så
på problemer og udfordringer ved projektarbejde på det gymnasiale
niveau.
Oplægsholderne
er blevet bedt om at fortælle om deres erfaringer fra konkrete forløb
med projektarbejde i det almene gymnasium og/eller htx. Som inspiration
har vi givet dem nedenstående spørgsmål, som de dog
ikke forventes at besvare slavisk.
- Hvilken
slags projektarbejde var der tale om?
- Var arbejdet
problemorienteret eller emne/tema-orienteret?
- Hvem formulerede
problemet?
- Har udgangspunktet
et problem inden for matematik eller et naturvidenskabeligt fag - eller
et problem uden for fagene?
- Arbejdede
eleverne i grupper?
- Hvad var
lærerens (lærernes) formål / forventninger til udbyttet
af projektarbejdet?
- Var der
flere fag, der samarbejdede?
- Blev der
lagt lige meget vægt på alle faser af "det ideelle
projektarbejde", eller fokuserede man på bestemte faser?
- Hvordan
blev eleverne forberedt til projektarbejdet?
- Hvordan
blev lærerne forberedt til projektarbejde?
- Hvad var
rigtigt godt ved forløbet og hvad var mindre godt?
- Motivation?
Selvstændighed? Fordybelse? Samarbejde?
- Hvilken
type af problemer er særligt egnet til bestemte former for projektarbejde?
- Hvordan
blev forløbet evalueret af lærerne?
- Hvordan
blev forløbet evalueret af eleverne?
- Hvad vil
I gentage i senere forløb?
- Hvad vil
I helt klart gøre anderledes en anden gang?
Tilmelding:
Senest den 4. oktober pr. e-mail imfufa@ruc.dk
eller til Dorthe Vedel tlf: 46 74 25 23
|
|
|