Projektarbejde og problemorientering

Projektet "Projektarbejde, eksemplaritet og problemorientering" har været støttet af en bevilling fra en intern pulje "Tværgående forsknings- og udviklingsarbejde om universitets og uddannelsernes udvikling" afsat af konsistorium foråret 2001. Inden for dette projekt har der i et samarbejde med kolleger i institut II og X bl.a. været arbejdet med nogle grundlæggende spørgsmål i det aktuelle projektarbejdes vilkår og praksis som det udfolder sig ved uddannelserne idag.
En del af projektets baggrund er problemformuleringens betydning og praksis. En indgang hertil er tidligere givet som sektionsforedraget "The formulation of a problem" ved SEFI-seminaret "Project-organized curricula in engineering education" (Copenhagen, 1993)
Rapporten "Projektarbejde, eksemplaritet og problemorientering" fra august 2002 kan fås i Boghandlen. Indtil videre kan to af arbejdspapirerne ses her i pdf-format:
Jens Josephsen og Lars Ulriksen: Karakterisering af projektarbejde
Jens Josephsen: Det eksperimentelle arbejde på NAT-BAS

Det eksperimentelle arbejde

Store dele af det sidste arbejdspapir er i bearbejdet form publiseret i
Jens Josephsen: Chem. Educ. Res. Pract. 4, no.2 (2003) 205-218 : "Experimental training for chemistry students:
Does experimental experience from the general sciences contribute?"

Efter 10 år er status af det eksperimentelle projektarbejdet genundersøgt. Resultatet er publiceret i:
Jens Josephsen and Søren Hvidt (2015) Experimental Experience through Project-Based Learning, in Chemistry Education: Best practice, Opportunities and Trends (J. Garcia-Martinez and E. Serrano-Torregrosa, Eds.) Wiley-VCH, Weinheim, pp. 489-516

Dele af projektet og dets baggrund har også tidligere været præsenteret ved forskellige konferencer i ind- og udland og har fundet vej til forskellige publikationer:

Jens Josephsen (2001): "Elements of experimental work in the Sciences.   Which are essential to Chemistry?".
Paper presented at the 6th ECRICE, Averiro. 2001.   Abstract    Paper (pdf)

Jens Josephsen : Der matematische und naturwissenschaftliche Unterricht. 53 [6] (2000) 367-371 : "Wissenschaftliches Arbeiten in den Projekten der Studienanfänger" Abstract   

Jens Josephsen (1999): "Elements of Experimental Work in the Upper Secondary School." In: Practical Work in Science Education - the Face of Science in Schools. K.Nielsen and A.C.Paulsen (Eds.). pp 103-111 Abstract   Paper

Jens Josephsen (1997):" Experimental Work in Freshman Projects." In: International Conference on Project Work in University Studies 14-17 September 1997. Conference Papers Volume I. Roskilde University, Denmark: pp 136-141 Abstract   Paper   Paper (pdf)

Arbejdet har også været inddraget i mere generelle overvejelser om evaluering af eksperimentel kompetence. Det har således været givet som indlæg ved konferencen Naturvidenskabelig universitetsundervisning om eksamens og evalueringsformer, Roskilde 19-20 maj 2005:
Jens Josephsen: "Tilløb til evaluering af eksperimentel kompetence i naturvidenskab" . Lysbillederne kan ses her i pdf-format